Meer bezoekers op uw website dankzij SEO

Door Mehdi Ferron  - 3 juni 2019 om 14:06 | 144 weergaven

Meer bezoekers op uw website dankzij SEO GettyImages©

Iedereen kan op het internet redacteur en uitgever spelen. De publicatie van inhoud op uw website betekent echter nog niet dat u lezers gaat aantrekken want, tja, die lezers moeten uw artikelen eerst nog vinden. Dit is waar SEO een handje toesteekt.

Het begrip SEO (Search Engine Optimisation) dekt alle richtlijnen voor teksten die u op het web publiceert. Hiermee scoort deze inhoud “spontaan” beter in de resultaten van zoekmotoren als Google. (In tegenstelling tot betaalde diensten die hetzelfde resultaat beogen.) De opzet is duidelijk: inhoud dat bovenaan de rangschikking staat van de zoekresultaten, trekt meer lezers aan. Een artikel publiceren is zinloos als niemand het vindt. Geen rekening houden met SEO is al even zinvol als een winkel openen in volle wildernis.

Of iedereen dankzij SEO de rangschikking van zijn teksten in de zoekresultaten kan verbeteren? Dit verdient een genuanceerd antwoord. SEO is een discipline op zich. Het vereist een specifieke opleiding die trouwens inhoudelijk constant evolueert. Daarom is dit voornamelijk een activiteit van specialisten. Toch kunt u zelf al enkele eenvoudige basisprincipes toepassen om beter te scoren in de zoekresultaten.

 

Alles begint bij het juiste trefwoord

SEO berust op een goed gebruik van trefwoorden. Dankzij de kneepjes van het vak selecteert u het trefwoord waarmee de lezer precies zijn zoekopdracht lanceert. De complexiteit van een dergelijke keuze hangt af van het artikel zelf. Het gekozen trefwoord moet het centrale thema van het artikel weerspiegelen en hoogstwaarschijnlijk worden gebruikt door online lezers.

Vermijd te algemene trefwoorden (“belastingen”), met een ruime inhoud, waardoor u tekst in een overvloed van de resultaten dreigt te verdwijnen. In combinatie met een ander woord (“belastingen en zelfstandigen”) krijgt u minder maar betere zoekresultaten. De combinatie met nog meer woorden geeft aanleiding tot zogenaamde ‘long tail’ trefwoorden. De zoekopdracht is dan veel specifieker (“belastingen en zelfstandigen + nieuwigheden 2019 België”). U krijgt minder lezers, maar met veel meer belangstelling voor dit specifieke onderwerp. Bepaal in de mate van het mogelijke het trefwoord nog vóór u de tekst begint te schrijven.

Laat het trefwoord duidelijk naar voren komen. Plaats het in de titel, in de hoofdtekst, in de kopjes en in het redactionele gedeelte. Maak er echter geen overmatig gebruik van. Een te vaak gebruikt trefwoord schaadt de leesbaarheid en schrikt lezers af. Vergeet trouwens niet dat zoekmachines ‘keyword stuffing’ wegfilteren. Afhankelijk van de lengte van de tekst laat u het trefwoord er 5 tot 10 keer in verschijnen. Meer niet.

 

Een betere leesbaarheid

Google geeft de voorkeur aan duidelijke, expliciete en luchtige artikelen. Schrijf dus liefst korte zinnen en paragrafen. Staan er meer dan 20 woorden in een zin, dan vindt Google die moeilijk te begrijpen. Breng wat structuur in uw artikelen met kopjes hier en daar. Verder moet u weten dat Google het hoofdthema van de tekst afleidt van de gebruikte woordenschat. Vervang de lijdende vorm overal door de bedrijvende vorm. Gebruik werkwoorden en vermijd de nominale schrijfstijl. Vermijd afkortingen.

 

SEO en hyperlinks

De aanwezigheid van links in het artikel verhoogt de geloofwaardigheid ervan voor zoekmachines. Voorzie dus enkele links in het artikel. Geef voorrang aan interne links naar reeds verschenen artikelen. Op die manier verhoogt u het aantal bezochte pagina’s op uw website evenals de gemiddelde duur van de bezoeken.

Externe links zijn natuurlijk ook mogelijk, voor zover ze relevant zijn. Als uw artikel bijvoorbeeld verwijst naar een studie of een product, maakt het voor de lezer gemakkelijk door meteen de link te vermelden. Wat voor trefwoorden geldt, is ook hier van toepassing: 3 tot 5 links. Meer niet.

Een laatste tip: plaats geen links onderaan de pagina. Verwerk ze in het artikel onder de vorm van een stukje tekst dat meteen de inhoud van de link verduidelijkt. U vermijdt dus best de klassieke ‘klik hier’, ‘meer informatie’ e.d.

Verdere stappen
Overtuigd van het nut van SEO? Vastberaden om beter te scoren in de zoekresultaten op Google? Beci organiseert regelmatig trainingssessies over SEO in de praktijk.
Contact: Trainings Team – trainings@beci.be – +32 2 563 68 58

Formulaire - intérêt pour le digital

  • Wilt u op de hoogte blijven van de ondersteuning of digitale training die Beci u biedt? Dien uw behoeften bij ons in, en wij zullen proberen u een aangepast antwoord te geven.

Delen