Een lerende organisatie? In vier stappen bereikt u die, dankzij digital learning!

6 juni 2019 om 14:06 | 54 weergaven

L'organisation apprenante Digital Learning

Voortdurend van anderen leren: dit is in een notendop wat deze benadering van competentie-ontwikkeling beoogt. Geen wonder dat steeds meer ondernemingen hiervoor belangstelling tonen.

In een dergelijke organisatie leren de medewerkers van elkaar via de ontdekking van ieders expertise. Kennisdeling en voortdurende verbetering fungeren als drijvende kracht achter het leerproces.

In de huidige context van harde concurrentie, kan beter en sneller leren dan de concurrent doorslaggevend zijn voor de toekomst van de onderneming. De training afdeling speelt dus een strategische rol bij het opzetten van een werkomgeving die het delen van kennis en het optimale gebruik hiervan bevordert.

Hoe breng je zoiets in werking? Kan digital learning hiertoe bijdragen? De volgende aandachtspunten helpen u alvast op weg!

 

Luister naar de praktijkervaring

Een aantal uitmuntende beroepspraktijken kenmerken alvast uw onderneming. Zulke goudmijnen moet u ontginnen. Elke medewerker is een bron van leerstof. Die ligt voor het grijpen, maar u moet ze wel kunnen valoriseren.

Hoe geeft u het woord aan uw deskundigen op het terrein?
Focus op wat dagelijks in de praktijk gebeurt.
Identificeer de belangrijkste thema’s of praktijken voor uw onderneming. Moedig uw deskundigen aan om hun ervaring of expertise te delen en help hen deze beroepsbelevingen om te zetten in een aantrekkelijke opleidingsinhoud die mensen graag willen ontdekken. En verspreid tot slot deze training via een digitaal platform dat de collega’s zal boeien.

 

Actief leren

De lerende organisatie zet elke medewerker aan het roer van zijn eigen leerproces en zet hem/haar tot actie aan.

Hoe verloopt dit?
Betrokkenheid is het sleutelwoord!
Met een smartphone zouden uw deskundigen bijvoorbeeld vlot hun belevingen op het terrein kunnen vastleggen. Gebruik uw digitaal platform met daarop een speciale ruimte voor het delen van ervaringen, het schrijven van commentaar en zelfs het uitreiken van certificaten om de betrokkenheid van de deelnemers te belonen. Op die manier stimuleert u contacten en de verspreiding van kennis binnen het eigen bedrijf. En bovendien identificeert u op die manier vlotter nieuwe behoeften.

 

Digitale training inhoud die steeds evolueert

In onze snel veranderende wereld geeft de lerende organisatie de voorkeur aan soepele en evoluerende leerformules. Het komt erop neer om de ontwikkelingen te volgen en zo snel mogelijk de gerelateerde goede praktijken over te brengen.

Hoe gaat u te werk?
Blijf in contact met uw deskundigen.
Zo evolueert het lesmateriaal samen met de praktijkervaring op het terrein. Gebruik digitale tools die deze evolutie kunnen volgen. Niet alleen wat updates betreft, trouwens: ook de kosten van de verspreiding van nieuwe inhoud blijven liefst onder controle.

 

Een partnerschap tussen HR, Business en Communicatie

In een lerende organisatie biedt iedereen hetgeen waarin hij of zij uitblinkt. De deskundigen leveren hun expertise en hun ervaring op het terrein. HR voegt daar zijn pedagogische bekwaamheid aan toe.

Voorzie dan nog een vleugje communicatie om uw medewerkers nieuwsgierig te maken naar het leerproces. Zo hebt u alle touwtjes in handen om hiervan een treffer te maken!

 

Tot slot

Met een lerende organisatie ontwikkelt u een leerdynamiek op alle niveaus van de onderneming.

Een dergelijke dynamiek is voor alle bedrijven toegankelijk, ongeacht de omvang of de sector.

Let vooral op de pedagogische en technologische keuzes voor het snel aanmaken en verspreiden van training inhoud die zo dicht mogelijk aanleunt bij de dagelijkse realiteit in de onderneming.

Hierachter schuilt een fantastische uitdaging: het levenslang leren! Belangstelling? Daar gaan we dan!

 

Cathy Van Liempt

Learning & Development Specialist

 

Newsletter HR & Social

  • Blijf altijd op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief HR & Social van Beci (gratis)

Delen