Digitalisering een kans om bij te leren?

Door Julie Foulon  - 14 augustus 2019 om 11:08 | 21 weergaven

Julie Foulon CEO, Girleek

De nieuwe technologieën en de digitalisering hebben een diepgaande invloed op onze samenleving, met als gevolg dat onze consumptiegewoonten en -gedrag veranderen. Smartphones zijn een verlengstuk van onze hand. Hiermee is alles met één druk op de knop toegankelijk geworden. Communiceren, uiteraard, maar ook online winkelen of het reserveren van een babysitter. En met de augmented reality kiezen we zelfs onze nieuwe haarkleur nog voor we naar de kapper stappen. 

De grote bedrijven hebben dit goed begrepen. Om marktaandeel te winnen en te overleven in deze verbonden wereld, hadden ze, mede omwille van de digitalisering, geen andere keuze dan zich aanpassen en procesautomatisering, robotisering of kunstmatige intelligentie integreren in hun modellen. 

Ondernemingen zijn daarom gretig op zoek naar digitale vaardigheden die helaas zeldzaam zijn op de markt, omdat universiteiten en andere scholen niet voldoende gekwalificeerde gediplomeerden produceren. Deze bedrijven wenden zich dan tot het buitenland, waar ze hun projecten uitbesteden of talent gaan werven.  

De behoefte aan technische vaardigheden groeit steeds sneller, terwijl de markt met een tekort aan talent kampt. Misschien schuilt de oplossing in permanente vorming. Dit onderwerp is niet nieuw, en toch blijven kleine en middelgrote ondernemingen, ondanks de noodsituatie en de prangende behoeften, de digitale overgang onderschatten, wegens onvoldoende financiële middelen, een gebrek aan inzicht in de nieuwe consumptiepatronen van hun klanten en onbegrip van de mechanismen die een rol spelen bij digitale marketing: SEO, sociale netwerken, creatie van originele inhoud  

 

Upskilling is essentieel 

Deze bedrijven verzetten zich nog steeds tegen hun digitale transitie en weigeren te investeren in digitale marketing en in de permanente vorming (upskilling) van hun werknemers. In een voortdurend veranderende wereld verwerven werknemers dankzij upskilling nochtans de nieuwe digitale vaardigheden waarmee ze hun taak kunnen doen evolueren, operationeel blijven en bijdragen aan de groei van het bedrijf. Deze continue opleiding biedt de medewerkers een kans tot zelfontplooiing en een betere voorbereiding op een toekomst zonder strategische visie op lange termijn, vanwege de snelle veranderingen in de onderneming. 

Vandaag is het verwerven van nieuwe vaardigheden een ware uitdaging geworden. Als werknemers hun vaardigheden niet verbeteren om hun carrière een boost te geven, hinken ze al gauw achterop, verliezen ze hun productiviteit en uiteindelijk hun baan. 

Er bestaat geen leeftijdsgrens om vaardigheden aan te vullen. Er zijn geen technische voorwaarden om de onderliggende mechanismen van digitale marketing te begrijpen. En tot slot volstaan kleine opleidingen van enkele uren soms om probleemsituaties recht te trekken. 

Waarom wachten? Het voortbestaan van uw bedrijf hangt ervan af.  

 

“Ondanks de urgentie blijft de kleine en middelgrote onderneming de digitale transitie onderschatten”.  

 

Julie Foulon 

Delen