Een businessplan? Prima, maar hebt u een “zakelijke omgeving”?

Door Jérémie Vanopdenbosch  - 12 september 2019 om 12:09 | 218 weergaven

(c) Getty

[Coproductie] Herinnert u zich nog het eerste contact met de persoon die u hielp bij het opzetten van uw bedrijf? Of die u ertoe aanzette om van loopbaan te veranderen? Die u het basisidee voor uw product inspireerde? Die u aan uw toekomstige partner of eerste klant heeft voorgesteld? Wie weet, misschien hebt u die persoon nog niet ontmoet? Als u gelooft dat netwerken niets voor u is, overweeg het toch nog eens!

 

Elke dag krijgen we de kans om relaties op te bouwen met mensen om ons heen (op school, op het werk en zelfs in de persoonlijke kring). Al die mensen kunnen belangrijke contacten worden voor onze huidige en toekomstige ontwikkeling. Kortom, allemaal potentieel doorslaggevende ontmoetingen die ons leven kunnen veranderen. En toch durven weinig mensen het aan. Ze weten niet wat ze moeten zeggen, terwijl anderen uitblinken in de kunst om zichzelf goed te omringen.

 

Netwerken: de troef van de grootsten

Er bestaan miljoenen getalenteerde mensen met veel kennis en vaardigheden. Wie bovendien een netwerk weet op te bouwen, kan er een troef van maken om de beste te worden in zijn of haar vakgebied. En dat geldt voor iedereen: ondernemers, zelfstandigen, werknemers, politici, sporters, kunstenaars, noem maar op.

Mede op die manier slaagde Barack Obama erin al zijn concurrenten voorbij te steken en president van de Verenigde Staten te worden. Ook Tim Cook wist zich te onderscheiden van tienduizenden Apple medewerkers en bracht het tot CEO. Via networking is Cristiano Ronaldo is een van de meest succesvolle voetballers ter wereld geworden. Ze hebben allemaal kunnen vertrouwen op hun netwerk als springplank naar een hoger niveau. Ze hebben allemaal de tijd genomen om een kring van vertrouwensrelaties om zich heen te bouwen. Die kring bleek waardevol, zo niet doorslaggevend.

Phil Knight, de oprichter van Nike, geeft zelf toe dat, zonder de boordevolle verbeelding van zijn contacten, noch de naam Nike, noch zijn uitvinding van de beroemde “swoosh” vandaag zouden bestaan. En zijn kleine bedrijfje uit Oregon, toen nog Blue Ribbon genaamd, zou nooit de reus zijn geworden die we vandaag kennen.

 

Stop het zelfbedrog!

Veel ondernemers weten hoe belangrijk een zakelijk netwerk wel is. Nochtans gunnen zich slechts weinigen de tijd om er een te creëren. Een van de meest voorkomende redenen is angst. Meteen een groot obstakel voor de ontwikkeling van een carrière of een groeiproces, geef toe. Waarom netwerken kunnen afschrikken? De angst voor het onbekende, uiteraard, maar ook de angst om mensen aan te spreken, om afgewezen te worden. Sommige mensen weten niet wat te zeggen, zijn bang om zich onbeduidend te voelen voor de gesprekspartner …

Voorwendsels zijn een gemakkelijke uitvlucht: “Netwerken, och, niks voor mij”, “Ik ben te verlegen”, “Tijdrovend”, “Het vertoont oppervlakkige en opportunistische trekjes”, “Nutteloos”. Als u zichzelf hierin herkent, wees gerust, het is nooit te laat! De ondernemers die de stap wel hebben gezet, merkten dat de inspanning per slot van rekening niet zo groot is.

Achter deze verkeerde overtuigingen schuilt de mythe van de lange duur om een netwerk te creëren. Dit geloof riskeert een peperdure grap te worden!

Netwerken is een levenswijze die u best integreert in uw dagelijkse activiteiten. Het vereist weliswaar dat u uw relationele intelligentie gaat ontwikkelen. In tegenstelling tot het intellectuele quotiënt (IQ), dat in wezen genetisch bepaald is, blijft uw relationele intelligentie steeds voor ontwikkeling vatbaar. Bill Gates is hiervan een perfect voorbeeld: al zijn vrienden hebben hun studiejaren met succes afgerond. Hij faalde. Als zijn vrienden werden ingenieur bij Microsoft. Hij heeft de onderneming opgericht …

Anderen gingen zelfs nog een stap verder en creëerden ongelooflijk machtige structuren, die in wezen op hun netwerk berusten. Een voorbeeld is Jorge Mendes, de agent van Cristiano Ronaldo: hij bracht deze relationele intelligentie zo ver dat ze de core business van al zijn activiteiten werd. Mendes geldt vandaag als de meest invloedrijke voetbalagent ter wereld.

 

Onbeduidende initiatieven

Reist u met het vliegtuig of de trein? Richt u dan tot uw buurman/vrouw en leer elkaar kennen. Hoeveel tijd u daarin stop? Geen. Of dit kansen kan creëren die uw bedrijf zullen vooruit stuwen en u tijd doen besparen? Wel ja.

Investeer uw tijd verstandig, onder andere in het creëren van een netwerk. Hiermee zult u veel meer tijd besparen dan dat het u zal kosten om het te creëren! Werk aan uw netwerk en uw netwerk zal dan “voor altijd” voor u werken.

 

De kracht van connectoren

Mensen die hun relationele intelligentie hebben ontwikkeld, onderscheiden zich door twee sterke eigenschappen. Ze houden van mensen. Ze weten dat ze van hen en hun ervaringen zullen leren, en zo vermenigvuldigen ze het aantal ontmoetingen. Ze willen mensen helpen. En zij ondervinden plezier wanneer ze waarde delen.

Hoe kunnen we waarde toevoegen aan onze ontmoetingen? Door behoeften en talent met elkaar te verbinden. De 7,5 miljard mensen op deze planeet hebben elk behoeften en talenten. En dus ook onbegrensde uitzichten.

Door relaties aan te knopen tussen mensen, betreedt u een andere, edele dimensie van netwerken. U creëert namelijk sterke percepties. U krijgt erkenning voor uw aanpak. U blijft in het achterhoofd van de mensen die u met elkaar in contact hebt gebracht en u krijgt zelf waarde omdat u waarde rondom u creëert. Door een waardevol persoon te worden, activeert u onbewust het principe van wederkerigheid. U wint het vertrouwen van anderen, die u daarom op hun beurt veel beter zullen kunnen helpen, of zelfs met u zullen willen samenwerken!

 

Niemand is een eiland …

Op een bepaald moment, doorheen de verschillende stadia van de ontwikkeling van uw project, zult u zich moeten omringen. Redenen genoeg: het vinden van sponsors of financieringsbronnen, bekend worden, uw producten en diensten op de markt verdelen, aandacht krijgen van de pers, geschillen oplossen, nieuwe klanten of partners vinden, uw financiën beheren, noem maar op.

Als ondernemer krijgt u voortdurend te horen dat u een goed businessplan en een goed businessmodel nodig hebt om uw kansen op succes te vergroten. Prima. Maar niemand legt de nadruk op de ontwikkeling van een “zakelijke omgeving”. Alleen blijven, niet of slecht omringd zijn: zie daar een van de belangrijkste redenen waarom zoveel bedrijven in ons land failliet gaan!

Op alle gebieden zult u vooruitgang boeken, grotendeels dankzij de mensen die u ontmoet en die u dan kunnen helpen, aanvullen, adviseren, ondersteunen, voortstuwen …

Laten we tot slot het voorbeeld van de filmwereld en Jean Dujardin nemen. Jean Dujardin, vroeger een acteur zoals vele anderen, is vandaag een van de meest ‘rendabele’ acteurs in Frankrijk. Bovenop zijn talent creëerde hij, ondanks zijn grote verlegenheid, een “zakelijke omgeving” door de juiste mensen te ontmoeten en vertrouwensbanden met hen aan te knopen: producers, regisseurs, promotors, verdelers en agenten. Al die contacten zorgden ervoor dat hij een Oscar in de wacht sleepte.

 

Verdere stappen

Jérémie Vanopdenbosch nodigt u uit op twee bij Beci georganiseerde evenementen:

26/09, van 8u30 tot 10u30: Ontbijt “La réussite est un parcours d’adresses”.

60€ exclusief btw – gratis voor Beci-leden.

16/10, van 9u tot 13u: Masterclass “Apprenez à réseauter et franchissez la barrière de l’introversion”.

295 € – Beci leden : 195€.

Informatie en inschrijving: trainings@beci.be

Over de auteur

Jérémie Vanopdenbosch

Jérémie Vanopdenbosch was verlegen en introvert van aard. Hij had in het begin geen enkel contact. Vandaag beschikt hij over een van de lijvigste relatieboekjes van zijn generatie: CEO’s, politici, leden van koninklijke families, beroemdheden…. Honderden contacten om één enkel doel na te streven: het creëren van waarde.

Dankzij zijn netwerk kon hij, ook al tijdens zijn studies als burgerlijk ingenieur toegepaste wiskunde, al zijn activiteiten versnellen en in een vroeg stadium verantwoordelijkheden verwerven. Hij werd op 27-jarige leeftijd een van de jongste consultants in België die de CEO en de raad van bestuur van een groep uit de CAC 40 adviseren. En hij lanceerde zijn startup die een wereldwijd product op de markt bracht waarmee hij de winnaar werd van de wedstrijd “Boostez votre Business”.

Vandaag wordt Jérémie in de Franstalige wereld beschouwd als de toonaangevende expert in netwerken. Hij geeft conferenties en opleidingsprogramma’s in heel Europa. Hij streeft slechts één doel na: zoveel mogelijk ondernemers en projectleiders helpen om al hun activiteiten naar een recordniveau te tillen dankzij een solide, invloedrijk en authentiek netwerk om hen heen.

 

 

Delen