DigiChambers 2.0: het certificaat van oorsprong nog toegankelijker!

13 september 2019 om 11:09 | 110 weergaven

©GettyImages

Om goederen naar bepaalde landen te exporteren, moet een bedrijf in het bezit zijn van een niet-preferentieel certificaat van oorsprong. Dit document is online verkrijgbaar via de Digichambers portal, waarvan de nieuwe versie aanstaande dinsdag wordt voorgesteld.

 

De afgelopen tien jaar waren de Belgische exporteurs het gewoon om zich te identificeren op het Digichambers platform, de tool voor de online uitgifte van certificaten van oorsprong, ontwikkeld door de Belgische Kamers van Koophandel. In 2018 waren maar liefst 86% van de in België uitgereikte certificaten van oorsprong van dit systeem afkomstig.

Op 21 oktober, tien jaar na de eerste versie, ruimt Digichambers de plaats voor Digichambers 2.0. De nieuwe versie biedt meer functies en werkt op alle schermformaten, van PC tot Mac en smartphone. De verouderde technische vereisten behoren tot het verleden! En zo nodig blijft het mogelijk om te communiceren met het personeel van de Kamers van Koophandel. De nieuwe functies, zoals vereenvoudigde authenticatie, beloven meer gemak en gebruiksvriendelijkheid.

Het certificaat van oorsprong bevestigt aan de hand van een bewijs dat de goederen afkomstig zijn van de Europese Unie, een bepaald Lidstaat of een derde land. Bij de uitvoer van goederen naar het buitenland vragen de douaneautoriteiten van de importerende landen of de klanten zelf soms dergelijke certificaten van oorsprong.

Dankzij DigiChambers kunnen bedrijven hun certificaten van oorsprong op afstand bestellen. Dat houdt vele voordelen in, vertelde ons enkele maanden geleden Christophe Coulie, Legal Affairs Manager van Belgian Chambers, de Federatie van Belgische Kamers van Koophandel: “Elektronisch ingediende aanvragen worden sneller verwerkt dan papieren aanvragen. Het bedrijf kan op elk moment de status van zijn aanvraag nagaan. Het kan de documenten zelf afdrukken, zonder dat een medewerker zich hoeft te verplaatsen. Dit bespaart veel tijd. En bovendien is de prijs voordeliger.”

In feite is het allemaal heel eenvoudig: na het invoeren van de gegevens op het platform en vervolgens de goedkeuring door de Kamer van Koophandel, kan het bedrijf het certificaat zelf afdrukken of het als een beveiligde PDF doorsturen naar zijn klant. Op dezelfde manier kunnen facturen worden gecertificeerd. Voor bedrijven die over een SAP/ERP-systeem of douanesoftware beschikken, is integratie mogelijk met DigiChambers, vandaag via FTP en binnenkort via een webservice (API). Kortom, een nog betere service dankzij het nieuwe platform, dat u al in preview kunt ontdekken en dat vergezeld gaat van een gebruikershandleiding.

 

hub.brussels invest export

Delen

Anne Georges

Senior Manager International Trade