Édouard Cambier, serie-ondernemer en ambassadeur van het Nieuwe Werken

19 september 2019 om 12:09 | 333 weergaven

Als pionier van de coworking in Brussel was Édouard Cambier een van de eersten die de opkomst van de New Ways of Working (NWOW) waarnam. Deze serial entrepreneur maakte dankbaar gebruik van zijn ervaring in de sector van media en reclame om de wereld als een ecosysteem op te vatten 

 

Was jouw ervaring bij Roularta in de jaren 90 doorslaggevend voor je latere avonturen als ondernemer 

Ik heb me een tiental jaar goed geamuseerd bij Roularta, al moet je in grote groepen meer tijd binnen dan buiten doorbrengen om bekendheid te verwerven. Dat stoorde me een beetje. Ik heb dus besloten om binnen Roularta te ondernemen en verschillende initiatieven te lanceren. Aanvankelijk werd ik ingehuurd om reclame te verkopen. Al snel werd ik belast met de ontwikkeling van het online gedeelte. In de jaren 97-98 lanceerden wij het eerste online advertentienetwerk in België. Dat was toen iets heel nieuws, dat we niet alleen aandurfden. We hebben onze concullega’s van o.m. L’Écho, Promédia en De Tijd erbij geroepen om samen een multimedia regie op te richten. Het resultaat was bijzonder overtuigend: vier jaar later nam elke uitgever zijn aandelen terug om een eigen regie te ontwikkelen 

Hoe kwam je terecht bij Seed Factory, de voorloper van coworking? 

Eerst als huurder van een kantoor. Enige tijd later kreeg ik een aanbod om de aandelen te kopen van oudere aandeelhouders die de structuur hadden verlaten. Ik aarzelde niet: de hub van de Seed Factory, een soort coworkingavant la lettre, was perfect voor mij. Ik heb de afgelopen twintig jaar de zichtbaarheid van dit fysieke knooppunt vergroot, door zeer aanwezig te zijn op sociale netwerken, tv, radio, affiches en verkooppunten.  

Wat is dagelijks het meest stimulerend? 

Ik vermaak me al twintig jaar omdat ik omringd ben door ondernemers die me voeden. Het mooie van een hub is dat je de informatie niet hoeft op te halen: ze komt naar je toe. Zodra Salesforce een nieuwe applicatie ontwikkelt, zodra het GDPR op Facebook verandert, informeren de 150 ondernemers van Seed Factory mij hiervan 

Seed Factory je zaait dus kleine zaadjes om projecten te creëren ... 

Ik heb vooral belangstelling voor de behoeften van ondernemers. Een voorbeeld: toen Jean-Louis Van Houwe erbij kwam, was hij 35. Hij had een goede baan bij PwC, een grote auto, maar verveelde zich in dat bedrijf. In het begin kwam hij één dag per week coworken. Hij durfde niet meteen van PwC naar het ondernemerschap overstappen. Een paar maanden later ontmoette hij Christian, voormalig IBM topman, en samen richtten ze Monizze op in de kantoren van Seed. Vandaag is deze mooie fintech een ware treffer. Ze zijn niet meer bij ons, maar dat is het doel van een hub: een plek om elkaar te ontmoeten en projecten te ontwikkelen !  

 

Het volledige gesprek kunt u beluisteren in onze Next Step podcast: https://www.beci.be/podcast.  

 

 

Podcast inspiratie:  

The Moment: Brian Koppelman, overigens scenarioschrijver, regisseur en producent, neemt de microfoon van het Amerikaanse medium Slate om culturele persoonlijkheden, schrijvers, scenarioschrijvers en kunstenaars te interviewen en hen te bevragen over een belangrijk moment in hun creatieve proces. Afspraak op Slate (in het Engels). 

 

 

 

 

Delen