4 communicatielessen van Xavier Niel

4 oktober 2019 om 13:10 | 52 weergaven

Xavier Niel

Xavier Niel, die in vijftien jaar tijd miljardair is geworden, staat bekend voor zijn aangeboren zakelijk inzicht. De oprichter van Free heeft de Franse telecom- en onbeperkteinternetmarkt op zijn kop gezet en pakt nu het onderwijs kordaat aan met de oprichting van de École 42: 100% voorbehouden aan geeks en codering. 

 

De kracht van impactvolle uitdrukkingen: Het Franse RSA-pakket voor 10 euro ? Nous appelons ça le forfait racket super arnaque.“ (een super afpersingpakketje). Telefoon en forfait samen verkopen ? “Het recept van de couscous boulettes: alles door elkaar gemengd zodat niemand nog weet hoeveel het kost. Zulke schokformules zijn gebruikelijk bij Xavier Niel. Uiteraard worden ze zorgvuldig voorbereid door de communicatieteams van de ondernemer. En de punchlines ontworpen om concurrenten te bespotten zijn meestal een schot in de roos!  

 

Nederigheid: Zich verontschuldigen? Xavier Niel anticipeert liever. Op verschillende Franse TV-zenders heeft hij het over een ‘catastrofe wanneer hem wordt gevraagd naar de crash van de reserveringen op zijn website of de onmogelijkheid om een callcenteragent te bereiken. Op de radio nam hij, nog voor hij op dit punt werd aangevallen, het initiatief door onmiddellijk te erkennen dat hij zijn belofte niet had ingevuld, omdat abonnementen verloren waren gegaan wegens technische storingen. 

 

Het maatschappelijk debat aanwakkeren: Xavier Niel is gewend om het maatschappelijk debat in te schakelen. Daarvoor doet hij een beroep op de onaantastbare koopkracht van de burgers. We zullen zijn strijd om de vierde mobiele licentie niet vergeten. Zijn geniale zet? Hij maakte er een onderwerp van algemeen belang voor de Fransen van. 

 

Focus op emotie: Net als bij Apples grootschalige events vertrouwt Niel op de grote lanceringsshows van Free, op emotie, ontroering en tremolos in de stem. Hoe oprecht is dit alles? Plankenkoorts, vermoeidheid of communicatiestunt ? Elke keer lijkt dit de spijker op de kop te slaan in de media 

 

Boek selectie

Oostende & Company. Wat James Ensor, Marvin Gaye, Michel de Ghelderode, maar ook Napoleon, Gogol en James Joyce gemeen hebben? Oostende! In dit boek, aangeboden als geschenk aan zijn makker Arno, biedt cultuurjournalist Claude Blondeel ons 60 portretten aan van persoonlijkheden die de koningin der badsteden’ hebben bezocht. Een licht nostalgische ode voor een late zomer. Lannoo. 

 

Flessenpost uit Reykjavik. Laura Broekhuysen deelt haar ervaringen uit de eerste hand als immigrant. In IJsland, in een land waarvan de cultuur haar vreemd is, waarvan ze de taal niet spreekt, in verbluffende landschappen … Wat doe je met je identiteit als je elders woont? Querido. 

  

Een daad van barmhartigheid. Toni Morrison, de enige Amerikaanse auteur van Afrikaanse afkomst die de Nobelprijs voor de Literatuur ontving, is in augustus overleden. Reden te meer om haar werk opnieuw te ontdekken. Bijvoorbeeld met deze roman die de erfzonden van Amerika blootlegt: de slavernij en de uitroeiing van de “Indianen”. De Bezige Bij. 

 

 

 

Delen