Een bedrijfsoverdracht: bereid je op tijd voor

Door Guy Van den Noortgate  - 4 oktober 2019 om 16:10 | 409 weergaven

Jean-François Puissant

Jean-François Puissant-Baeyens, die in 2018 Building Management overliet, onderstreept het belang van een goed voorbereide overdracht en van begeleiding door specialisten.  

Ongeacht de reden waarom de ondernemer de verkoop van zijn bedrijf overweegt, de kwestie van een tijdige overdracht verdient alle aandacht. Het lijkt erop dat de ideale leeftijd rond 5560 jaar schommelt. Er zonder haast over nadenken vergemakkelijkt de voorbereiding van het proces. Niet alleen voor de bedrijfsleider trouwens, maar ook voor de aandeelhouder(s), werknemers, klanten of zelfs leveranciers. Precies op 55-jarige leeftijd, in 2015, vroeg Jean-François Puissant-Baeyens, toen gedelegeerd bestuurder van Building Management, zich dus af of hij het bedrijf al dan niet zou overdragen 

“Building Management was een bedrijf van 5 personen“, legt hij uit. Het was betrokken bij grote werven waarbij we de bouwmeesters ondersteunden bij het beheer van hun project. Met de evolutie van de sector bleek dat onze structuur te klein was om verder te gaan. We moesten bouwwerven beheren en gelijktijdig aan commerciële prospectie doen om nieuwe projecten toevertrouwd te krijgen. Bovendien konden we, gezien onze beperkte omvang, onze diensten niet aanbieden voor grotere projecten. De tijd was dus rijp om zich af te vragen wat we voor de toekomst zouden voorzien. Wat mij betreft, vond ik het gepast om het bedrijf te verkopen.” 

De collega’s moesten worden overtuigd. Sommigen waren aandeelhouders. Er waren ook twee niet-actieve aandeelhouders. Jean-François Puissant-Baeyens wendde zich tot de Transmission Hub: “Hun inbreng bleek van onschatbare waarde, onder andere bij het regelen van bepaalde situaties tussen aandeelhouders en bij de verdeling van aandelen. Daarnaast was deze externe en neutrale kijk nuttig om de waarde van de onderneming op te krikken. Tot slot werden we, dankzij de Hub, goed voorbereid op de onderhandelingen over de overname van het bedrijf.” 

 

Een ruimer schip 

Building Management werd in 2018 overgenomen door Advisers, een bedrijf uit dezelfde sector, maar met een grotere omvang. “De onderhandelingen duurden iets meer dan een jaar en hielpen om administratief orde op zaken te stellen. Het heeft uiteindelijk weinig tijd gekost en we hebben de zaak snel kunnen afronden. Weliswaar was onze boekhouding transparant en kende ik de toekomstige koper al: we hadden met hem al samengewerkt in het verleden. De vastgoedsector is een kleine wereld, hoor. De verkoop verliep vlot omdat beide entiteiten in dezelfde technische business actief waren.” De vijf actieve partners sloten zich in 2018 aan bij een groter team van 23 mensen. Dit is vandaag uitgegroeid tot 75, sinds Advisers zelf enkele maanden geleden deel ging uitmaken van de Vlaamse Bopro-groep.  

Uiteindelijk was de integratie van Building Management in Advisers een succes. Vooral omdat alle medewerkers het avontuur nu op een ruimer schip voortzetten, wat nieuwe professionele uitzichten opent. “We kunnen nu werken aan grotere projecten, zoals de Cliniques Saint-Luc, wat niet mogelijk was toen we nog maar met z’n vijven waren. Binnen Advisers beschikken we over een breder scala aan vaardigheden, wat zeer nuttig is in een sector die steeds complexer wordt”, oordeelt Jean-François Puissant-Baeyens. Door zich de juiste vragen te stellen, kon hij positief anticiperen op de overdracht en de duurzaamheid waarborgen van het bedrijf en vooral van het team. Conclusie: een goed denkproces op het juiste moment en daarna een goede voorbereiding met deskundigen: dat zijn de voorwaarden van een succesvolle overdracht.  

  

 

Delen