5 dingen die beter kunnen wanneer u jonge afgestudeerden aanwerft

7 november 2019 om 09:11 | 34 weergaven

@Getty

[Coproductie] Jonge afgestudeerden van de Z generatie aanwerven is om meerdere redenen een verstandige beslissing. Die jeugd is gemotiveerd, nieuwsgierig en innovatief. Meteen goed voor een frisse kijk op uw bedrijf. De Z generatie heeft echter andere verwachtingen voor haar loopbaan. Een jonge afgestudeerde zult u dus niet op dezelfde manier aanwerven als een senior profiel.  

Jongeren van de Z generatie zijn flexibel en verbonden. Ze hebben gemakkelijk toegang tot informatie en weten die te gebruiken om beslissingen te nemen of om aanbiedingen en bedrijven te vergelijken. Hieronder vindt u vijf aspecten die u best verbetert in uw rekrutering als u jonge afgestudeerden wenst aan te werven.  

 

1. Reactiviteit

 Vergeet niet dat alle bedrijven koortsachtig op zoek zijn naar veelbelovend talent. Helaas duurt het beslissingsproces aan de kant van de werkgever vaak veel te lang. Jonge afgestudeerden krijgen veel belangstelling zodra zij de arbeidsmarkt betreden. Als er dus aan uw kant meerdere weken voorbijgaan tussen een eerste contact, een gesprek en de beslissing, riskeren de zeer goede kandidaten al ergens anders aan de slag te zijn. 

Jonge afgestudeerden zijn niet alleen veel gevraagd, maar ook actief op zoek. Ze zullen geen weken wachten op uw feedback als een ander bedrijf sneller reageert. 

Reactiviteit vereist een snelle terugkoppeling, positief of negatief, na een gesprek. In ieder geval zal de kandidaat een snelle procedure en feedback op prijs stellen, ook al is het antwoord negatief.  

 

2. Duidelijkheid en informatie  

Beschrijf duidelijk de taken, de vereiste vaardigheden, de beloning en andere voordelen. Alleen overtuigde kandidaten zullen op uw aanbod ingaan. Geef hen daarom allerlei informatie vanaf het begin van het aanwervingsproces. Verzorg uw vacatures. Ze moeten zo duidelijk mogelijk zijn om de kandidaten tot in de details in te lichten over wat u hen aanbiedt.  

Benadruk de belangrijkste informatie: de toegevoegde waarde van het aanbod. Zo bijvoorbeeld een schitterende bedrijfscultuur, een zeer aantrekkelijk loonpakket, opdrachten die verantwoordelijkheidszin vereisen. Leg de klemtoon op de troeven van uw voorstel, en dan vooral op de concrete elementen.  

 

3. Snel en direct contact 

Snelle contacten hebben te maken met de eerder vermelde reactiviteit. Hoe eerder de kandidaat contact met u heeft, hoe beter. Breek gerust met de klassieke benadering en gebruik nieuwe tools, die meer aangepast zijn aan deze generatie. Beperk schriftelijke uitwisselingen ten voordele van een telefonisch contact of een afspraak. Geef de voorkeur aan meer directe gedachtewisseling, eventueel via een videogesprek, als een ontmoeting niet mogelijk is.  

Moedig directe interactie aan. Zo krijgt u een beter inzicht in de kandidaat en zijn houding. U bevordert zijn belangstelling voor u als werkgever en voor uw aanbod. 

 

4. Uw aanwezigheid op het internet 

Jonge talenten van de Z generatie zijn bijzonder geconnecteerd. Ze zijn actief op sociale netwerken en het internet en zullen dus nagaan of (en hoe) u op deze media aanwezig bent. Vandaar het belang van uw branding en imago op de sociale netwerken en de presentatie van uw showcase site. Sociale media en uw website zijn de eerste dragers van uw bedrijfscultuur en uw waarden. Via deze kanalen kunt u communiceren over uw teams en uw corebusiness. In de meeste gevallen zal deze informatie bepalend zijn bij de eerste indruk van kandidaten over uw bedrijf. Zorg er dus voor dat dit alles positief overkomt. 

Jonge talenten willen vandaag zinvol werk. Benadruk daarom de missie van uw bedrijf, zijn reden van bestaan en waarom u deze activiteit uitoefent. Met uw aanwezigheid op het internet vertelt u ook over het ‘waarom’ van uw activiteit, en niet louter over het ‘wat’. Maak er een troef van!  

 

5. Wees spontaan 

 Stijve gesprekken, klassieke interviews van een kandidaat in pak en stropdas, afgezaagde vragen zoals “Waar ziet u uzelf over vijf jaar?” en de rest van het ganse protocol, dit alles heeft weinig zin voor een generatie die op zoek is naar spontaneïteit en waarden in het werk. Zonder echter in overdreven gemoedelijkheid te vervallen, mag u zeker afzien van de formele codes van ouderwetse rekrutering, die de kandidaat op afstand houden. Zet deze persoon meteen op zijn gemak via een vlot en hartelijk gesprek, zonder stress. Als u zorg draagt voor sociale verantwoordelijkheid en het welzijn van werknemers, dan zal de kandidaat aandacht besteden aan deze elementen die de kloof tussen u en hem verkleinen. 

 

 Agathe Pradat 

Digital Marketing and Communications Tyro.be 

hello@tyro.be

 

 

Connecting young talents with great companies 

Tyro is een digitaal rekruteringsbureau dat zich richt op studenten en jonge afgestudeerden. Het bureau heeft tot taak de carrières van ambitieuze jonge talenten in goede banen te leiden. Het werkt voor starters, adviesbureaus en groeiende bedrijven.
Bent u op zoek naar de beste talenten? Neem contact met ons op!  

Delen