Netwerk EEN helpt bedrijven exporteren: 4 voorbeelden

Door Cédric Lobelle  - 7 november 2019 om 12:11 | 40 weergaven

@Getty

Op zoek naar partners? Wilt u contacten leggen of aan vakbeurzen deelnemen? Hebt u informatie nodig over lokale belastingstelsels of reglementeringen? Wenst u mee te dingen naar internationale overheidsopdrachten? Enterprise Europe Network steunt KMO’s die zich internationaal willen ontplooien. Deze vier voorbeelden spreken boekdelen. 

De kracht van Enterprise Europe Network schuilt in hun 3.000 experts over de hele wereld”, meent Jean-Philippe Mergen, die bij Beci verantwoordelijk is voor het EEN-netwerk. In de 65 deelnemende landen daar zitten de EU-landen bij, maar ook China, Japan, Vietnam, de VS, Mexico en Turkije, om er maar enkele te noemen staan de experts rechtstreeks in contact met de bedrijven in hun regio. Zij kunnen helpen om de lokale markt te benaderen, de reglementering uit te leggen of prospects en commerciële contacten voor onze klanten voor te stellen. Zij organiseren daarvoor zakelijke evenementen of stellen hun adresboekje ter beschikking. EEN is ook een platform om contacten te leggen: de experts stellen er profielen van bedrijven op die partners zoeken. EEN probeert dus om bedrijven met elkaar te matchen.” 

In het Brussels Gewest werken de EEN-experts in twee teams, die de hele tijd in contact met elkaar staan: één team is bij hub.brussels aan de slag en werkt er rond innovatiesteun, het andere heeft zich bij Beci gespecialiseerd in advies en diensten voor internationale ontwikkeling. “Wij staan ter beschikking van alle bedrijven met internationale ambities of die al in het buitenland actief zijn en die aan prospectie op nieuwe markten willen doen”, aldus Jean-Philippe Mergen. Als een bedrijf wil groeien door en nieuwe product of een innoverende dienst te ontwikkelen, dan komt het dossier bij hub.brussels terecht: Andere dossiers leggen de omgekeerde weg af. De twee EEN-teams werken dus volledig complementair.” 

“Brusselse KMOs en hun internationale doelstellingen zijn altijd ons uitgangspunt en samen met de experts van het netwerk in andere landen zoeken wij naar klanten of partners ter plaatse. Het systeem werkt in beide richtingen, want experts bij Beci speuren de lokale markt af en informeren hun collega’s in het buitenland over de reglementeringen in België of Brussel.”  

Aangezien vier voorbeelden meer duidelijk maken dan een lange uitleg, leest u hier hoe Beci Brusselse ondernemers concreet heeft geholpen: 

 

Berghen (wandelschoenen): “Partners vinden”  

Berghen is de voortzetting van het Ancienne Maison Dubois, dat in 1951 werd opgericht. Het verdeelt in België onder andere schoenen van de merken Sebago, Aigle en Caterpillar Safety. Het bedrijf zet ook al 25 jaar een eigen assortiment wandelschoenen in de markt, onder de merknaam Berghen. In de Benelux staat het bedrijf stevig in zijn schoenen, nu komt het erop aan de schaal te vergroten. Caroline Bouckaert, Brand & Product Manager: “Wij willen met Berghen ook in Frankrijk en Duitsland voet aan de grond krijgen. Dit zijn heel aantrekkelijke markten, met consumenten die vrijwel hetzelfde profiel hebben als in België. Daarom zoeken wij er partners. De EEN-experts bij Beci hebben voor ons een aanspreekpunt gevonden dat Berghen op beide markten vertegenwoordigt. Op het online contactplatform werden twee profielen geplaatst, voor distributeurs en agenten.” 

Caroline Bouckaert is op die manier op het spoor gekomen van een belangrijke vakbeurs in Lyon. In oktober heeft ze eraan deelgenomen: “Wij waren op zoek naar tussenpersonen voor Frankrijk. Onze expert kan terugvallen op zijn uitgebreide netwerken en hij brengt originele ideeën aan. Ook voor Duitsland heeft hij ons geholpen om te bepalen welke elementen onmisbaar zijn om handelscontracten te sluiten volgens het boekje. Dat vraagt veel tijd. Wij hopen dat nu één en ander in beweging komt, onder andere dankzij de beurs in Lyon.” 

 

Domobios (bestrijding van ongedierte): “Je moet de formaliteiten en regels kennen” 

Anne-Catherine Mailleux (Domobios)

Domobios, een R&D spin-off van ULB en UCL, maakt “biomimetische” vallen die schadelijke dieren aantrekken en elimineren, zonder toxische producten. In eigen land verkopen wij onze producten via online platforms en wij werken momenteel aan de verkoop via internationale bedrijven”, zegt CEO Anne-Catherine Mailleux. Het belangrijkste product van Domobios is Acar’up, tegen huisstofmijten. Het wordt al verkocht in België, Frankrijk, Zwitserland en Nederland en binnenkort ook in Duitsland en Italië. Tegen 2020 zullen in Europa en vervolgens in de VS ook andere producten worden verkocht, tegen mijten in hondenmanden, bedwantsen en kakkerlakken.  

Al van bij zijn oprichting in 2013 doet Domobios regelmatig een beroep op EEN en Beci. Zij helpen ons om onze producten naar de VS te exporteren, met informatie over het belastingstelsel, de douaneformaliteiten, de reglementeringen enz. Wij vragen hen ook naar contactpersonen in specifieke sectoren. Zo worden sommige materialen van onze vallen voor schadelijke dieren nu door een Frans bedrijf gemaakt dat EEN voor ons gevonden heeft.” 

De EEN-experts van Impulse (dat nu hub.brussels heet) hebben Domobios ook geholpen toen bepaalde regels het op de markt brengen van Acar’up bemoeilijkten. “En onze naamsbekendheid hebben wij voor een flink stuk aan hen te danken.” 

 

Sophia Group (engineering): “Follow-up van internationale overheidsopdrachten”  

Pascal Hendrickx (Sophia Group)

Sophia Group had op één bepaald ogenblik in zijn ontwikkeling hulp nodig. Deze consulting- en engineeringgroep biedt technische ondersteuning en audits voor nieuwe projecten en bestaande gebouwen. Sophia Group levert bijvoorbeeld aan het Europees Parlement bijstand voor het technisch gebouwenbeheer en fungeert als building helpdesk voor de Europese Commissie. “En recent hebben wij bij de Europese Raad een aanbesteding gewonnen voor dezelfde opdracht. De Europese instellingen zijn voor ons een belangrijk werkterrein”, benadrukt zaakvoerder Pascal Hendrickx. Sophia Group heeft ook al gewerkt voor Actiris, Belfius, de ULG, het CHU van Luik,  

“Wij willen ook graag de internationale instellingen in Luxemburg en Genève bereiken. Daarom hebben wij in september een beroep gedaan op het EEN-team bij Beci om ons in te schrijven op een website voor Europese overheidsaanbestedingen. De expert heeft enkele uren met ons samengewerkt, onder andere om ervoor te zorgen dat wij een bericht ontvangen wanneer een aanbesteding wordt gepubliceerd die ons zou kunnen interesseren.Het is nog te vroeg om te zeggen of die hulp ook resultaten zal opleveren: Wij zijn actief in een niche, dus op korte termijn verwachten wij niets. Maar dit was voor ons een noodzakelijke stap en Beci beschikt over de expertise die wij zochten.” 

 

Zagapali (hedendaagse handtassen): als de catwalk lonkt 

Miny Bayot (Zagapali)

Miny Bayot, die een beetje bij toeval in het modeontwerpen is terechtgekomen, kon eveneens putten uit de expertise van EEN om haar ontluikende naamsbekendheid te verzilveren. In 2014 was ze ontgoocheld omdat ze haar gedroomde handtas nergens kon kopen. Ze creëerde toen haar eigen merk, Zagapali, van hedendaags elegante handtassen met Afrika als inspiratiebron. Ze kon terecht bij Belgische bedrijven voor de stoffen en in een Bulgaars atelier voor de lederbewerking. Na vier jaar won Miny Bayot haar eerste wedstrijd in Canada. Dat leverde haar van alle kanten belangstelling op en met de hulp van EEN gingen allerlei deuren voor haar open. 

“Via het netwerk kwam ik in contact met een beurs in Amsterdam en daar ontmoette ik dan weer een vertegenwoordigster van de Torino Fashion Week, waar ik de kans kreeg om aan een modeshow deel te nemen. Ik legde er ook andere contacten, die tot een nieuwe samenwerking kunnen leiden en mijn visibility nog zullen vergroten.” 

Door deze evolutie voelt ze zich aangespoord om nog internationaler te gaan werken, onder andere in Afrika. Ze zal ook deelnemen aan de beurs van Lyon. Tegelijk wil ze niet te snel gaan en haar visie coherent houden. “Ik heb een uitnodiging gekregen om aan de volgende Fashion Week in Turijn deel te nemen en ik hoop daar een collectie te kunnen tonen die de energie van Zagapali blijft uitstralen.” 

 

 

Info : www.brusselsnetwork.be

Contact : Jean-Philippe Mergen, Directeur Internationalisation Enterprise Europe Network Brussels – jpm@beci.be ; +32 2 210 01 77  

 

 

 

 

Delen

Jean-Philippe Mergen

Director Export - Enterprise Europe Brussels