BDO haalt team douanestrategen aan boord

14 november 2019 om 11:11 | 47 weergaven

Vanaf 2020 zullen de Belgische bedrijven zich moeten voorbereiden op de digitale impact van de nieuwe Europese douanewetgeving, die via het douanewetboek (UCC) nieuwe verplichtingen zal opleggen.

De uitdagingen die voortvloeien uit deze wetgeving zijn de laatste 25 jaar nog nooit zo aanzienlijk geweest voor Belgische bedrijven. Hun bedrijfsstrategie wordt hierdoor waarschijnlijk verstoord. Concreet moderniseert en digitaliseert de wet de douaneprocedures met elektronische aangiften, aangepaste douanetarieven en nieuwe regels.

“Nagenoeg geen enkel Belgisch bedrijf weet precies welke impact de komst van het EU-douanewetboek op de markt zal hebben. Wel is het zeker is dat verplichte digitalisering onze bedrijven de komende 3 jaar zal dwingen om te investeren. Anders zullen ze van de ene op de andere dag niet meer kunnen in- of uitvoeren”, waarschuwt Stefaan Amling, Partner Customs Strategy & Customs Transition Strategy bij BDO België.  

Douanestrategen

Om bedrijven te helpen aan hun wettelijke verplichtingen te voldoen en kansen te identificeren onder deze nieuwe douanewetgeving, lanceert BDO een team van douanestrategen. Het probleem vandaag is dat alles wat te maken heeft met de douane gefragmenteerd is en niet gedigitaliseerd. Daardoor weten bedrijven niet precies hoeveel heffingen ze betalen of tegen welke prijs ze hun producten op de buitenlandse markt kunnen commercialiseren.

“Het potentieel van een intelligente douanestrategie wordt pas duidelijk wanneer bedrijven precies inzien hoeveel geld ze besteden aan al hun douaneactiviteiten en dit gegeven combineren met de mogelijkheden die het UCC biedt. Praktische voorbeelden tonen aan dat bedrijven in sommige situaties hun producten tot 25% goedkoper kunnen aanbieden,” aldus nog Stefaan Amling, van BDO. 

 

Informatie: www.bdo.be 

Delen