Innovatieve verpakkingen voor duurzame oplossingen

26 november 2019 om 16:11 | 65 weergaven

Shoppers Buying Home And Body Products In Sustainable Plastic Free Grocery Store

[Coproductie] Op woensdag 23 oktober zijn tijdens Empack/Packaging Innovations in Mechelen de Greener Packaging Awards uitgereikt. Deze Awards zijn een gezamenlijk initiatief van Fost Plus en Valipac, de twee Belgische organisaties die verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van de inzameling en recyclage van verpakkingsafval. Het doel van de Awards is duurzame innovaties op vlak van huishoudeliijke en bedrijfsmatige verpakkingen in de kijker te zetten.

Voor deze 5e editie dienden meer dan 40 bedrijven een dossier in om deze prestigieuze prijs te winnen. Na beraadslaging van de jury werden de twee trofeeën uitgereikt aan L’Oréal voor de B2C-categorie en aan Werner&Mertz Professional voor de B2B-categorie.

 

Source Essentielle van L’Oréal, winnaar in de B2C-categorie

L’oréal

Source Essentielle is de eerste navulbare shampoo voor kappers. Deze innovatieve, ecologische en economische oplossing biedt de consument de mogelijkheid zijn shampoofles na te vullen in een kapsalon. In minder dan een minuut kan men 300 ml product bijvullen. Dezelfde fles kan tot 3 keer worden hergebruikt waardoor telkens 14 g plastic wordt bespaard.

Al van bij de start van dit project hebben we het milieuaspect geïntegreerd door een innovatief navulsysteem te ontwerpen dat de kwaliteit en traceerbaarheid voor de consument garandeert. We staan volledig achter de duurzamere modellen die zijn gedefinieerd in de programma’s Sharing Beauty With All die in 2013 door L’Oréal zijn gelanceerd, evenals dat van de Ellen Mac Arthur Foundation, met als doel tegen 2025 100% hervulbare, herbruikbare, recycleerbare of composteerbare plastic verpakkingen te realiseren”, vertelt Etienne Valentin, Packaging Engineer bij L’Oréal.

 

 

 

Well Feel Bottle van Werner&Mertz Professional, winnaar in de B2B-categorie

Greencare

Werner&Mertz, opgericht in 1867 in Mainz, is aanwezig in België sedert 1990 en één van de pioniers in groene schoonmaakproducten. Beter bekend bij het grote publiek voor zijn detergenten “Frosch”, wint Werner&Mertz de B2B-categorieprijs voor zijn Well Feel-fles, ontworpen voor de professionele markt onder de merken Tana Professional en Green Care Professional. Deze fles is gemaakt van 100% post-consumer plastic afval. Het rechthoekige ontwerp bespaart ook ruimte tijdens het verpakken en het transport, waardoor de CO2-uitstoot wordt verminderd.

Benoît Lesgardeur, Marketing Manager Benelux bij Werner&Mertz verklaart “de groep Werner&Mertz ontwikkelt producten, geïnspireerd door de klanten, de markt en het milieu. We maken duurzame schoonmaakmiddelen met circulaire verpakkingen. Onze Well Feel-fles is gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic en heeft het Cradle to Cradle CertifiedCM certificaat gekregen. Deze revolutionaire productontwikkeling is een open innovatie, zodat we samen met alle bedrijven een groenere toekomst kunnen verzekeren”.

 

Andere genomineerden

De jury van de Greener Packaging Awards prijst ook de innovaties van De Witte Lietaer (De Witte Lietaer bags it) en Daklapack (Recyclable standing bag with barrier) genomineerd in de B2C-categorie en Schoeller Allibert (Combo Excelsior) en Topa Packaging (Fiber Film & Fiber Wrapper) genomineerd in de B2B categorie.

Info : www.valipac.be

Delen