Kandidaatervaring cruciaal voor bedrijfsreputatie

3 december 2019 om 11:12 | 31 weergaven

Een sterk werkgeversmerk trekt talent aan. Daarom investeren communicatie- en HR-professionals behoorlijk wat tijd en middelen in employer branding. Helaas zien ze daarbij vaak de kandidaatervaring over het hoofd. Die is nochtans van cruciaal belang voor de reputatie van uw bedrijf.

 

Kandidaat als ambassadeur voor uw bedrijf

De kandidaatervaring omvat alle emoties en indrukken – positief of negatief – die een kandidaat ervaart voor, tijdens en na een sollicitatie bij uw bedrijf. Elke kandidaat neemt die indrukken mee naar huis en praat erover met vrienden en familie. De manier waarop u als recruiter omgaat met potentiële werknemers heeft dus een rechtstreekse impact op uw employer branding.

 

Hoe een afwijzing een sterkte kan zijn

Een werkgever proberen te overtuigen van hun meerwaarde kost kandidaten veel tijd en energie. Een persoonlijk feedbackmoment zien ze dan ook als een blijk van waardering voor de geleverde inspanningen. Toch hoort 76 procent van de kandidaten niets meer van het bedrijf na een sollicitatie, zo blijkt uit een enquête van StepStone. En dat zorgt voor heel wat frustraties. Zo gaf 24 % van de bevraagde sollicitanten aan een negatief beeld te hebben van het bedrijf of zijn producten vanwege het gebrek aan feedback tijdens een selectieprocedure.

Wilt u bouwen aan uw werkgeversmerk, dan trekt u best voldoende tijd uit voor een persoonlijke, professionele mail met voldoende feedback: positieve punten en werkpunten.

 

Feedback automatiseren

Dat feedback geven tijd kost, is een feit. En het spreekt voor zich dat u als drukbezette recruiter juist streeft naar een zo efficiënt mogelijk rekruteringsproces. Ook kandidaten rekenen daar trouwens op, want zij willen niet eindeloos wachten op nieuws over hun sollicitatie. Specifieke platformen en software, zoals ons eigen sollicitatie beheer systeem maken het aanwervingsproces een pak efficiënter en overzichtelijker. Feedback geven, kandidaten uitnodigen voor een gesprek of afwijzen verloopt met StepStone Application Manager in enkele clicks. Een dashboard bezorgt alle HR-medewerkers een handig overzicht. Kandidaten weten bovendien snel waar ze aan toe zijn, wat dan weer een plus is voor uw employer branding.

 

Personen, geen nummers

Geautomatiseerde processen hebben maar één nadeel: zet u ze op de verkeerde manier in, dan loopt u het risico dat u het persoonlijke contact met kandidaten verliest. De kunst is dus om een gezonde balans te zoeken. Communiceer bijvoorbeeld niet enkel via e-mail, maar schakel af en toe over op telefonisch contact. En laat kandidaten in elk geval weten bij wie ze terechtkunnen voor persoonlijke feedback of voor extra informatie over hun sollicitatie.

 

We bundelen acht handige tips die u helpen om ook in uw organisatie een optimale kandidaatervaring te creëren.  Lees ze in de whitepaper: ‘De kandidaatervaring : zo vermijdt u de grootste frustraties”.

 

 

Newsletter HR & Social

  • Blijf altijd op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief HR & Social van Beci (gratis)

Delen