Hoe maken we Brussel aantrekkelijker als investeringsstad?

12 december 2019 om 12:12 | 260 weergaven

an editorial meeting at the Beci offices in Brussels, Wednesday 11 December 2019. BELGA PHOTO HATIM KAGHAT

Dat was het thema waarover de Brusselse minister-president Rudi Vervoort kwam spreken met de bestuurders van Beci. Ze ontmoetten elkaar op 11 december in de Brussels Mobility Store, de mobiliteitshub van Beci in de Anspach-galerij in het centrum.

“We konden deze meeting op geen emblematischere plek houden,” zegt Vervoort. “Deze plek, in het hart van de stad, is gewijd aan de belangrijkste uitdagingen op vlak van mobilteit.” Met die woorden was de discussie ingezet tussen de minister-president en de vertegenwoordigers van het Brusselse bedrijfsleven.

Van de Biertempel tot Egmont: projecten voor Brussel

Het eerste onderwerp van de avond was de toeristische aantrekkingskracht van Brussel. Een zeer actueel thema, zeker nu Winterpret aan de gang is. Rudi Vervoort zei onder andere dat hij blij was met het project van de Biertempel aan de Beurs en dat de Ommegang eindelijk Unesco werelderfgoed is geworden.

Minister-President Rudi Vervoort (PS) in debat met het publiek © BELGA PHOTO HATIM KAGHAT

Hij had het ook over de steun aan de hotelsector. Zo onderlijnde hij dat de regionalisering van de taks op overnachtingen, die vroeger gemeentelijk was, ervoor zorgt dat de hotels jaarlijks vijf miljoen minder moeten betalen. Hij vergat ook niet te vermelden dat de hotelsector enkele zware jaren achter de rug heeft en dat er bijzondere aandacht naar moet gaan. Het toerisme en de horeca zijn twee erg belangrijke werkgevers in Brussel.

En wat met Neo? Dat project op de Heizel moet een grote aantrekkingskracht hebben. Het wordt meer dan een commerciëel centrum. De plek zal ook woningen bevatten, een congrescentrum, groene ruimtes en sport- en cultuurinfrastructuur. Het is de bedoeling om meer leven aan de voet van het symbolische monument van het Atomium te brengen.

De gesprekspartners hadden het ook over een zeer actueel thema: de heraanleg van de Waterloolaan en de Guldenvlieslaan. Onder andere de architect die het voorstel van de lokale handelsvereniging had ontworpen, tekende present. Dat project ‘Morgen Egmont’ concurreert met het project van de overheid. “Wat mij betreft,” zegt Rudi Vervoort, “zijn de twee projecten niet tegenstrijdig, ze vullen elkaar aan.”

Netheid, vorming, 5G: de uitdagingen van vandaag

Een verhoogde netheid en veiligheid kunnen volgens een van de aanwezige bestuursters ook de aantrekkelijkheid van Brussel verhogen. “En de vuilbakken zijn hier vaak boordevol,” vulde een andere aan. De minister-president herinnerde de aanwezigen eraan dat het Gewest al extra inspanningen levert en die nog zal versterken. Hij had daarnaast ook veel lof voor het werk van de verschillende gemeentes.

Het publiek kon ook vragen stellen © BELGA PHOTO HATIM KAGHAT

Werkgevers staan te springen om talloze Brusselaars aan te werven, maar vaak hebben de kandidaten niet de juiste vaardigheden, merkt een bestuurder op. Om daar een mouw aan te passen moeten er volgens Vervoort meer stageplaatsen komen, en die koppelen aan taallessen.

Hij legt ook onmiddellijk de link met het dossier over de luchthaventram: “Alles is klaar, technisch gezien. En ook politiek is Brussel klaar. Iedereen moet begrijpen dat het voor de werkgelegenheid uitermate belangrijk is dat de luchthaven goed bereikbaar is.”

De minister-president herinnert er tegelijk aan dat het Gewest inspanningen levert om de industrie in de stad te houden, zoals in het Audi-dossier. Maar ook de samenwerking op het vlak van R&D met grote bedrijven als Solvay krijgen een pluim.

“Of bedrijven zich vestigen in het buitenland, hangt vaak af van het moederbedrijf in het buitenland,” merkt een aanwezige op. “Als Brussel te lang draalt met het invoeren van 5G, zal dat zeker meespelen in de investeringsplannen. Want fabrieken moeten steeds meer digitaal verbonden zijn met het moederbedrijf. 5G is dus nodig.”

Het lijkt er wel op dat noch de minister-president noch zijn partij overtuigd moeten worden. “5G heeft uiteraard niets te maken met de snelheid waarmee je films kunt downloaden,” zegt Vervoort. “Het zorgt voor talloze toepassingen die de economie en de mobiliteit beter zullen kunnen doen draaien.”

Delen