Verspreiding naar de media: veranderingen om rekening mee te houden

18 december 2019 om 15:12 

@Belga

 [Coproductie] Een goed persbericht schrijven is één zaak, maar het verspreiden is een ander paar mouwen. Soms moet u breed mikken, dan weer héél precies. En de invalshoeken past u best aan de verscheidene media aan. 

 Sommige grotere bedrijven hebben een eigen team om de pers te doorlichten en na te gaan wat over hen wordt verteld. Het team kent de rol van elk element in het medialandschap, weet tot welke groep het behoort en de rubrieken waaruit het is samengesteld.

Op die manier kan het team gerichte verhalen voorleggen aan de verscheidene media. Omgekeerd is zijn repertoire voldoende uitgebreid om een brede verspreiding van zijn communicatie mogelijk te maken.  

Communicatie kan de ontwikkeling van kleinere bedrijven bevorderen. Ze beginnen best met persrecensies en opleidingen om de informatiestromen te begrijpen, de media te leren identificeren die sociale netwerken voeden, inzicht te krijgen in de verschillende formaten achter de grote nationale dagbladen, en in de diversiteit van de programma’s naast het TV-nieuws enz.

De bedrijfsvertegenwoordigers zullen zich zodoende niet langer beperken tot het nationale nieuws. Zij zullen ook via andere wegen aan bod kunnen komen, bijvoorbeeld over lokale rekrutering in de regionale pers of zelfs over de uitdagingen van hun genderbeleid in een vrouwentijdschrift. 

Tijd voor persconferenties 

Velen betreuren dat weinig journalisten hun persconferenties bijwonen. De formule is weliswaar wat voorbijgestreefd. Een evenement alleen voor de media organiseren, is niet langer echt zinvol. Door de wildgroei van informatie hebben journalisten dagelijks veel meer onderwerpen te behandelen, waarvan de meeste zonder persconferentie. Redacteurs besteden hun tijd vooral aan schrijfwerk.

Zij interviewen telefonisch. De huidige middelen laten dit toe en besparen veel tijd. Journalisten zullen hun kantoor op bepaalde dagen niet verlaten en zullen anders hoogstens twee persconferenties per dag bijwonen. 

Veel journalisten zullen zich echter verplaatsen voor vooraanstaand politiek of juridisch nieuws of belangrijke verklaringen van bedrijfsleiders. Afgezien van dergelijk ‘hot news, is vandaag vooral het beeld een manier om in de media aanwezig te zijn: TV-teams, persfotografen en steeds meer journalisten moeten beelden inleveren om de media en online nieuwssites te voeden. Bedrijven moeten zulke kansen benutten met boeiende verhalen. 

Een betere distributie dankzij de platformen 

Het is zeker nuttig is om een bevoorrechte relatie op te bouwen met journalisten. Maar om uw doel te bereiken, stuurt u best uw persberichten naar de redacties: de meeste zijn 24 uur per dag actief. Ook communicatieplatforms optimaliseren de distributie naar de media. Ze vergroten de impact dankzij een grote database die regelmatig wordt bijgewerkt.

Die bevat de contacten van alle redacties van het land en van de meeste journalisten, met vermelding van de onderwerpen die zij behandelen. U vindt er ook de gegevens van invloedrijke personen, federaties en andere belangrijke spelers in specifieke sectoren. 

Dankzij deze platformen verliest u dus geen tijd meer met een eigen Excel-bestand. U verbreedt uw bereik aanzienlijk, zelfs wanneer restrictieve criteria dit bereik beperken.

Via de platformen beheert u uw communicatie op sociale netwerken en kunt u gemakkelijk foto’s en video’s uploaden. Journalisten hebben minder last van spamberichten omdat zij zich kunnen abonneren op deze platforms en daar de beschikbare persberichten inkijken.  

De kost van deze betere efficiëntie blijft redelijk. De mediaprofessionals bieden abonnementen aan tegen gemiddeld 150 tot 500 euro per maand, afhankelijk van de mogelijkheden. Dit fenomeen neemt een hoge vlucht omdat het perfect past in het tijdperk van de digitale communicatie in haar vele vormen. 

Een goede presentatie en verspreiding van een persbericht zijn geen garantie dat het onderwerp aan bod komt, maar vergroten wel de kans. Vergelijk dit alles met een product: meer verkooppunten en de aanwezigheid in rayons en op onlineplatforms zal de zichtbaarheid verbeteren, maar niet meteen de verkoop.  

Ook de timing is belangrijk. Stuur geen minder belangrijke informatie aan het eind van de dag, wanneer de sluiting nadert. Ook niet wanneer zeer belangrijk nieuws de aandacht van journalisten inpalmt. Kortom, goed bedachte communicatie is niet ingewikkeld, maar u moet wel met veel zaken rekening houden. 

 

 

Olivier Delbrouck, COO van Belga News Agency 

ode@belga.be, +32 498 57 26 59  

Meer weten:https://www.prpro.be/nl/ 

 

 

 

 

Delen