Vier mobiliteitsapps om te stappen, te trappen, te rijden en te parkeren

Door Peter Van Dyck  - 7 januari 2020 om 16:01 | 470 weergaven

© GettyImages

We gebruiken steeds meer toestellen om ons te bewegen in de stad: een fiets, een auto, een bus. En ook een smartphone brengt ons al een eind ver. Applicaties helpen om in het drukke verkeer te navigeren. Een overzicht van vier handige apps.

Billy Bike

Al laat de fietsinfrastructuur in Brussel nog te wensen over, we kunnen het erover eens zijn dat de (elektrische) fiets veruit het snelste vervoermiddel is om je binnen de stad te verplaatsen. In Brussel is Billy Bike dé pionier van de elektrische deelfiets. Momenteel zijn er 600 Billy-fietsen, instant herkenbaar aan het zwarte frame en de blauwgerande wielen, die binnen een bepaalde radius eender waar opgepikt en achtergelaten kunnen worden.

De brede banden zijn zeer geschikt als je over kasseien of tramsporen moet dobberen. In tegenstelling tot de stadsfietsen van Villlo, van wie de app soms slechte recensies oogst, reageert Billy Bike zeer alert. Het verbetert haast continu zijn aanbod en houdt daarbij rekening met de feedback van de gebruikers. Zo zijn de nieuw modellen die men in september 2019 introduceerde kleiner, lichter en dus vlotter manoeuvreerbaar.

 

Poppy

Kwam in de lente van 2019 in de plaats van Zipcar. Poppy beheert een honderdtal ecologische wagens (de elektrische VW Golf en de Audi A3 op aardgas) in Brussel. Het heeft ook auto’s rondrijden in Antwerpen, wat als consequentie heeft dat je een Poppy-auto in Brussel kan nemen en deze vervolgens in Antwerpen achterlaten, of vice versa. Het is verder handig dat ook de luchthaven van Zaventem deel uitmaakt van de zone Brussel.

De inschrijving is gratis en je betaalt per minuut: 0,33 euro om te rijden en 0,10 euro wanneer je geparkeerd staat en je reservatie wenst te behouden. De tarief is alles inbegrepen; je hoeft dus ook geen parkeerplaats te betalen. Het unieke aan Poppy is dat dit autodeelsysteem ook elektrische scooters en steps aanbiedt, die gezien de vele files in en rond de stad soms een strategisch betere keuze kunnen zijn.

 

BiPaSS

Het kan knap lastig zijn dat de 19 Brusselse gemeenten elk een eigen parkeerreglement en afwijkende betaalmogelijkheden hebben. Het parkeeragentschap parking.brussels wou daar iets aan doen met de app BiPaSS (Brussels Initiative for Parking Solutions). Dit platform is al actief in de stad zelf, in Elsene, Anderlecht, Molenbeek, Jette en Evere en het is de bedoeling dat andere gemeenten nog zullen volgen.

BiPaSS staat voor een eenvoudige en consumentvriendelijke parkeeroplossing. De app vertelt je waar de dichtstbijzijnde openbare parking is. Via de gps-functie kun je snel natrekken in welke zone je je bevindt en welke regels en tarieven daar gelden. Je activeert de app bij het parkeren en deactiveert deze bij het wegrijden, en je betaalt automatisch per minuut: zo simpel zit het in elkaar.

 

Skipr

Een voorbeeld van MaaS (Mobility as a Service), wat betekent dat in één en dezelfde app de diensten van onder meer Poppy, De Lijn, de NMBS, de MIVB én deelsystemen voor fiets en steps (Villo, Scooty …) geïntegreerd zijn. Skipr is trouwens de eerste MaaS in Europa die ook de taxidienst van Uber in zijn aanbod opgenomen heeft. Deze flexibele mobiliteitsapp van Lab Box (een start-up, ontstaan uit de schoot van D’Ieteren Auto) maakt het mogelijk de verschillende vervoersmodi te plannen, boeken en betalen in één beweging.

De app is heel overzichtelijk: je ziet in een oogwenk met welke vervoersmaatschappij je op je bestemming kan geraken, hoelang de reis zal duren en hoeveel het je zal kosten. Bovendien kun je de CO2-uitstoot van het gekozen transportmiddel checken.

Delen