Hoe kan ‘employer branding’ uw rekrutering veranderen?

10 februari 2020 om 10:02 | 103 weergaven

[Coproductie] Employer branding zit al enkele jaren serieus in de lift, wat aanwervingen aangaat. Iedereen heeft ondertussen de mond vol van employer branding en zijn impact op human resources. Wat is de stand van zaken? Op welke manier kan employer branding toekomstige aanwervingen vergemakkelijken?

Wat is employer branding?

Brett Minchington definieert employer branding als “het imago dat uw organisatie uitstraalt, waarbij ze zich positioneert als een aantrekkelijke werkplek voor de huidige werknemers en de voornaamste relaties (partners, actieve of passieve kandidaten, klanten enz.), in de externe markt”.

Employer branding is uw DNA, uw waardepropositie voor huidige en toekomstige werknemers. Het is wat u als onderneming onderscheidt en het moedigt kandidaten aan om eerder bij u te komen werken dan ergens anders. Het heeft te maken met de essentie van de rekrutering, in een bedrijf.

Uw waardepropositie

Vandaag stellen werkzoekenden zich vooral de vraag van de betekenis en de waarden van een baan. Ze vragen zich af wat de bedrijfscultuur is, het type management, het doel van de onderneming en de waarden die ze nastreeft.

Verder zoekt de kandidaat allerlei informatie vooraleer hij solliciteert: uw reputatie, de werkomgeving, het salarispakket en de bijhorende voordelen, de kleding op het werk, de relaties met de hiërarchie … Allemaal onderwerpen die kandidaten voortdurend aankaarten met een rekruteringsdeskundige als ik.

Denk dus aan uw waarden, aan wat u onderscheidt. Waarom is een baan in uw bedrijf een unieke beleving? Dit zijn uw USP’s (unique selling propositions). Definieer ze en breng ze samen in uw waardepropositie. Hierop zal uw communicatie berusten om kandidaten aan te trekken.

Employer branding moet eerlijk worden aangepakt en een weerspiegeling zijn van wat u werkelijk bent. U kunt er natuurlijk ook in opnemen wat u als organisatie nastreeft, uw doelstellingen, dus. Zorg er echter voor dat u in de loop van de tijd consistent en trouw blijft, naar de verschillende interne en externe groepen toe, in uw organisatie. Het gaat hier om een belofte aan toekomstige werknemers. Een gebroken belofte gaat vaak met negatieve gevolgen gepaard, dat weet u. Vandaar het belang om consequent en transparant te zijn.

De voordelen van employer branding

Het is de bedoeling dat u uw eigenheid bekendmaakt evenals de voordelen van een baan in uw bedrijf. Met employer branding lokt u meer kandidaten aan op de vaak moeilijke arbeidsmarkt en onderscheidt u zich in de beruchte war for talent. Waarom zou een kandidaat voor u komen werken, en niet ergens anders? Als iedereen op dezelfde manier rekruteert, val dan op door authentiek op te treden en uw DNA te onthullen!

Een sterk merk is een troef om een gevoel van erkenning en saamhorigheid te ontwikkelen bij uw huidige medewerkers. Algemene motivatie en efficiëntie gaan vaak gepaard met een sterk employer brand. Dit zal rekrutering vergemakkelijken. Uw efficiëntie en productiviteit krijgen een duwtje in de rug.

U verbetert bovendien het behoud van werknemers en vermindert het verloop. Een employer brand die uw eigenheid, uw waarden en uw ambitie authentiek weerspiegelt trekt onvermijdelijk gelijkgestemden aan. En die zullen dus vlot en langdurig geïntegreerd raken.

Een algemene inspanning

Employer branding is niet langer voorbehouden aan de afdeling human resources. Het is belangrijk om bruggen te slaan tussen de marketing- en communicatieafdelingen en binnen het ganse bedrijf. Elke afdeling moet begrijpen welke rol zij in het proces moet spelen.

Amélie Alleman, oprichter van Betuned © D.R.

 

Newsletter HR & Social

  • Blijf altijd op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief HR & Social van Beci (gratis)

Delen