1 winkel op 5 afgelopen 10 jaar verdwenen

11 februari 2020 om 14:02 | 376 weergaven

(c) Getty

In Vlaanderen zijn de afgelopen tien jaar 20% van de winkels verdwenen.  Dat is één winkel op vijf.  Maar tegelijk zijn de overblijvende winkels een kwart groter geworden. Dat blijkt uit een grootschalige studie van de ULB van het winkellandschap in België. Comeos, de federatie voor handel en diensten in België, vraagt een paradigmashift in het winkelvergunningsbeleid van de overheid.

 

Meer vierkante meter met minder winkels…

Belgie heeft vandaag 18,8 miljoen vierkante meter aan netto verkoopoppervlakte.  De voorbije tien jaar is daar 1 miljoen vierkante meter bijgekomen.   De groei van de netto verkoopoppervlakte doet zich vooral voor in de supermarkten.

Daarnaast is er een groot verschil tussen de georganiseerde handel (de winkelketens) en de zelfstandige handel. Terwijl de ketens een stijging noteren van 2,7 miljoen vierkante meter in de afgelopen tien jaar ziet de zelfstandige handel de verkoopoppervlakte met 1,6 miljoen vierkante meter dalen.

In aantal verkooppunten was er de afgelopen tien jaar een aanzienlijke daling. Vlaanderen telt nu 45.594 verkooppunten.  Dat zijn er 8.341 of ongeveer 20% minder dan tien jaar geleden. Wallonië telt 15% minder winkels in dezelfde periode, Brussel 10% minder.

 

…maar ze zijn wel groter

In Vlaanderen is de verkoopoppervlakte van een winkel in dezelfde periode met een kwart toegenomen van gemiddeld 206 vierkante meter tot 259 vierkante meter.    De grootste toename in vierkante meters  zit ook hier bij de supermarkten en de kledingwinkels.  Bij kleinhandelszaken is er een duidelijke afname van het winkeloppervlakte.

 

Winkelleegstand stijgt fors

In Vlaanderen staat nu 1 winkelpand op tien leeg. Dat is niet alleen in de steden maar ook daarbuiten het geval. In Wallonië is het probleem nog nijpender met 1 leeg winkelpand op acht. Verontrustend is ook dat de leegstand de afgelopen 10 jaar in Vlaanderen met 60% is gestegen.  Dominique Michel: “Leegstand is een sleutelfactor in het beleid, dat biedt ook kansen om te herorientëren.”

 

Paradigmashift is noodzakelijk

Volgens Comeos, de federatie voor de handel moet er dringend een paradigmashift komen. Dominique Michel: “Het is hoogtijd dat alle steden verplicht worden een handelsvisie te ontwikkelen samen met het gewest en met de handelssector. Bovendien moeten de objectieve criteria gerespecteerd worden en als de termijnen overschreden worden, dan moet de handelaar de vergunning automatisch krijgen.  Een handelaar heeft geen probleem met een negatieve beslising zolang dat die er maar komt en objectief gemotiveerd is”.

 

Info : www.comeos.be

Delen