Green Deal en COVID-19: 3 bedrijven onder de loep

Door Johan Debière  - 21 april 2020 om 09:04 | 333 weergaven

©GettyImages

Färm

Färm werd in 2013 opgericht op basis van een coöperatief model en streeft naar gezonde, biologische en lokale gerechten, en waar mogelijk zelfs naar ultra-lokale, Belgische en seizoensgebonden producten. De coöperatie, die inmiddels 13 verkooppunten heeft, weerhoudt zich echter niet van geïmporteerde producten aan te bieden, zeker als er geen gemakkelijk alternatief is dat lokaal beschikbaar is. Met de Covid-19-crisis werd dit alternatief een voor de hand liggende keuze voor consumenten die gewend zijn aan traditionele distributiekanalen. Met de verzadiging en complexiteit van online webshops, waarvan de computerservers overslaan als gevolg van deze verzadiging, geniet Färm nu van zijn flexibiliteit om aan de vraag van deze doelgroep te voldoen terwijl hij zijn gebruikelijke klanten kan blijven bedienen. Als kers op de taart en als gevolg van een toevallige timing, heeft het coöperatief zojuist de PEACH-service opgezet (aangeboden door de start-up Peach) waarmee u de recepten kunt kiezen die u wilt maken en de benodigde ingrediënten kunt kopen om ze te maken, de recepten te ontvangen en de levering aan huis te verzekeren.

 

eFarmz

Gebouwd op dezelfde waarden als Färm (lokaal, seizoensgebonden en biologisch), gevestigd in Anderlecht, en zonder enige relatie met de Färm-coöperatie, ondanks een zeer nauwe naam, is eFarmz een bedrijf dat is opgericht met het status van een conventioneel commercieel bedrijf. “Het coöperatieve formaat leende zich niet voor de relaties die wij en onze leveranciers willen aangaan”, legt oprichtster Muriel Bernard uit. Met de Covid-19-crisis explodeerde de vraag. “We slagen erin om bij te blijven, maar we beperken vrijwillig het aantal nieuwe klanten tot een redelijk niveau om dat te kunnen.” De groeiende cijfers resulteerden in een verdrievoudiging van de capaciteit van de onderneming, die in ieder geval voor het begin van het jaar gepland stond. Ook hier is de Covid-19 slechts een toevalstreffer die Muriel Bernard zal hebben vrijgesteld van de geplande investeringen in marketing. “De Covid-19 heeft het werk voor ons gedaan”, glimlacht deze management engineer.

 

The Pretty Wastes

De nieuwste toevoeging aan de duurzame voedingssector, zijn The Pretty Wastes, opgericht door Jéronime de Galard. “Ik heb altijd al mijn eigen structuur willen creëren op basis van een duurzaam model en heb altijd excuses gevonden om dit tot zover niet waar te maken. Sinds begin dit jaar ben ik eindelijk begonnen en ik geef toe dat ik volledig opengebloeid ben” vat deze voormalige HR-directrice samen, die haar hele carrière in multinationals heeft gewerkt. Het bedrijf focust haalt onverkocht fruit op bij verkooppunten of producenten dat niet langer geschikt is voor consumptie en dat niet door voedselbanken kan worden teruggenomen om er confituur van te maken. Momenteel bevindt Jéronime zich nog in de testperiode en beperkt ze haar ophaal-activiteiten tot de verkooppunten dichtbij huis aan de rand van Brussel.

 

Newsletter Green

  • Blijf altijd op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief Green van Beci (gratis)
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Delen