3 redenen om uw rekeningen te betalen #PlayFair

19 mei 2020 om 10:05 | 441 weergaven

©Gettyimages

Een rekening vergeten te betalen kan iedereen overkomen. Er zijn verschillende redenen en de uiterste betaaldag wordt vaak niet gerespecteerd om redenen van goede trouw… of niet.

Helaas gaat het niet om een kleine vertraging. Uit driemaandelijkse studies naar het B2B-betalingsgedrag in België blijkt dat zo’n 10% van de facturen meer dan 90 dagen te laat of helemaal niet wordt betaald. 

Je zult ze in ieder geval moeten betalen. Dus hier zijn de 3 redenen waarom het sterk aan te raden is om uw facturen op tijd te betalen:

  • Betaal niet meer – Vermijd boetes 

Als u besluit een rekening niet te betalen, wordt het aanvankelijke bedrag verhoogd met extra kosten. De meeste handelaren en bedrijven zijn bereid om achterstallige betalingen af te handelen en kunnen in het contract een vertragingsrente tegen variabele tarieven voorzien. Wanneer een bedrijf te maken krijgt met achterstallige betalingen, voert het procedures in om dit geld terug te vorderen, wat uiteraard geld kost.

  • Ondersteuning van de economie

Volgens de Belgische leveranciers treden er over het algemeen laattijdige betalingen op als gevolg van onvoldoende beschikbaarheid van contant geld en het gebruik van openstaande facturen als financieringsvorm door de kopers. Uitstaande betalingen vormen een nog groter gevaar voor onderaanneming bedrijven die voor hun activiteiten hoofdzakelijk afhankelijk zijn van één enkele klant. 

  • Een vertrouwensrelatie opbouwen

Door de facturen van uw leveranciers te betalen, onderhoudt u vreedzame zakenrelaties. Het betalen geeft een beeld van eerlijkheid, stabiliteit en vertrouwen. Een goede betaler zijn stelt al uw partners gerust, vooral uw leveranciers. Bovendien krijgt u dankzij deze bekendheid meer aanbiedingen van de concurrenten van uw leveranciers en kunt u betere prijzen verwachten. Leveranciers geven eerder korting aan klanten die goed betalen.

Delen