De transitie naar een Intermodale mobiliteit met 303030 – City Climate Challenge

17 juni 2020 om 10:06 | 272 weergaven

Door woon-werk verkeer (geen rekening houdende met de Covid-19-situatie), komen er dagelijks 190.000 auto’s Brussel binnen. Daarnaast komen daar nog eens 175.000 wagens bij die reeds in de stad aanwezig zijn. Dit komt neer op 1.187 ton CO2 per dag.

Jeasy

Ons doel voor 2030 is om het autogebruik jaarlijks met 4% te verminderen om 33,52% CO2-uitstoot uit te sparen. We zullen dit doen door bestuurders de Jeasy-applicatie te laten ontdekken, en hoe ze andere transportmiddelen kunnen gebruiken die minder vervuilend zijn, en die terzelfdertijd toelaat tijd en comfort uit te sparen.

En om ons in staat te stellen dit ambitieuze doel te bereiken, werken een hele resem dynamische partners nauw samen, zijnde Jeasy, Brussels Airport Company, SNCB/NMBS, Sodexo et Pasha Parking.

 

Realistisch gezien kun je niet zomaar “stop” zeggen tegen de auto om de CO2-uitstoot te verminderen met 30%. Bedrijven en bestuurders moeten geholpen worden om een bepaald aantal met de auto afgelegde kilometers te vervangen door andere transportmiddelen en verschillende modi op die manier intelligent te combineren.

 

Twee voorbeelden:

 

1) De chauffeur woont buiten Brussel. De Jeasy-applicatie zal suggereren dat hij zijn auto naar het best bediende treinstation brengt, hem zeggen waar hij zijn auto moet parkeren dankzij Pasha Parking, hem de trein laten nemen en eenmaal aangekomen in Brussel hem aanduiden hoe hij de laatste kilometer moet afleggen (MIVB, Billy Bike of een eigen vouwfiets).

 

2) De in Brussel wonende chauffeur krijgt het openbaar vervoer aangeboden, eventueel gecombineerd met een elektrische step. Nu dat de doelstelling is vastgesteld, stellen we een gecombineerd aanbod op rond de Jeasy-applicatie, NMBS-treinen en Pasha Parking-oplossingen.Dit alles wordt gecombineerd met een betaalkaart die uitsluitend is bedoeld voor mobiliteit en met een aanbod van elektrische scooters en opvouwbare e-bikes. Deze oplossing kan perfect worden geïntegreerd in het mobiliteitsbeleid van bedrijven, al dan niet aan de hand van het Mobiliteitsbudget, het Cafetariaplan en het Flexplan.

 

Om ons te helpen de huidige situatie van de mobiliteit van een bedrijf te begrijpen, werken we nauw samen met Tractebel en hun “Mobility Quick Scan” -oplossing. Dit biedt een zeer nauwkeurige audit om conclusies en verbeterhypothesen vast te stellen om vervolgens te implementeren. “Te vaak zien we weerstand tegen verandering. Dit komt niet door een gebrek aan motivatie, integendeel, maar vaak door een gebrek aan bewustzijn van bestaande alternatieven”, zegt Manuel Noirfalise, projectcoördinator die ook toevoegt “we hebben een Mobiline klaargemaakt die via chat of telefoon alle vragen beantwoord”.

 

.

Contact : manuel.noirfalise@jeasy.ai

 

 

 

 

Newsletter Green

  • Blijf altijd op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief Green van Beci (gratis)
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Delen