De mogelijkheden voor het woon-werkverkeer na COVID-19

23 juni 2020 om 13:06 | 92 weergaven

©Pixabay

Pendelaars van buiten Brussel, vertegenwoordigen de helft van de jobs in het Hoofstedelijk Gewest. Een vlotte toegang tot het Gewest is dan ook essentieel voor onze economie en werkgelegenheid.

Met het ingaan van de veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van de COVID-19 crisis, werd het woon-werkverkeer van -en naar Brussel sterk gereduceerd. Bedrijven zijn massaal overgeschakeld op telewerk en heel wat ondernemingen zijn moeten sluiten omdat deze niet in de mogelijkheid waren zijn/hun activiteiten verder te zetten in deze periode.

Monitoring van EluciDATA Lab by Sirris toont aan dat op belangrijke verkeersassen in Brussel het verkeer tot 50% daalde (bijvoorbeeld Keizer Karellaan, Willebroekkaai en Troontunnel) en op sommige locaties tot 80%.

Het is afwachten hoe het woon-werkverkeer zal evolueren in de komende weken en maanden, wanneer de veiligheidsmaatregelen geleidelijk aan worden afgebouwd. Mogelijk zal telewerk nog lang een sleuterol spelen (en zal dit zelfs permanent ingeburgerd raken) en zullen pendelaars mogelijk vervoersmodi prefereren waarmee men social distancing kan garanderen ten aanzien van vervoersmodi die dit niet kunnen.

Pendelaars maken ook niet uitsluitend gebruik van één vervoersmiddel maar zijn ook multimodaal, wat wil zeggen dat dat men gebruik maakt van verschillende vervoersmiddelen, afhankelijk van het traject en/of tijdstip. De federale diagnostiek woon-werkverkeer toont bijvoorbeeld aan dat 30% van de pendelaars hun woon-werkverkeer combineren met de trein en een ander vervoersmiddel. Deze diagnostiek geeft ook aan dat 35% van de werknemers aanspraak kan maken op een cumulatie van werkgeverstegemoetkomingen voor multimodaliteit.

Werkgevers proberen te anticiperen op de (toekomstige) veranderende verplaatsingsgewoonten van hun werknemers. De sleutel om te kunnen anticiperen is een goed begrip van het (para)fiscale kader m.b.t. het woon-werkverkeer. Worden alle bedrijfswagens op dezelfde manier (para)fiscaal behandeld? Wat is het verschil in (para)fiscale behandeling tussen een bedrijfsfiets, een professionele verplaatsing met een privéfiets of een deelfiets? Hebben mijn werknemers recht op een mobiliteitsbudget? Via deze link vindt u een samenvattende nota van de fiscaliteit en de parafiscaliteit van het woon-werkverkeer die een antwoord biedt op deze vragen.

 

Newsletter Mobilité

  • Soyez toujours informés, abonnez-vous à notre Newsletter Mobilité

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Delen