Werving in crisissituaties na de gezondheidszorg

25 juni 2020 om 10:06 | 174 weergaven

©Pixabay

De aanwerving van werknemers is een belangrijk onderdeel van de organisatiestrategie. De dagelijkse uitvoering ervan vereist de inzet van speciale inspanningen die inspelen op zowel een externe context als op interne doelstellingen. Vandaag de dag is de Covid-19-crisis een belangrijke verstorende factor. Het heeft immers tot veel omwentelingen geleid in de succesvolle voortzetting van de aanwervingsactiviteiten. Er is echter een tijdperk van overgang (en post-covid) dat nu de meest grondige voorbereiding vereist.

Terwijl we enkele herconfiguratie van kandidaat selectiepraktijken zien, blijft werving een integraal onderdeel van de reflexen van de organisatie. Hoewel sommige industrieën meer eisen aan nieuwe werknemers lijken te stellen, zijn een groot aantal organisaties op zoek naar meer gespecialiseerde profielen in het beheersen van instrumenten die een voortzetting van het werk op afstand mogelijk maken. Het onzekere karakter van de ontwikkeling van de gezondheidscrisis verklaart de noodzaak om te investeren in opties die het gebruik van telewerken voor een groter aantal werknemers op middellange en lange termijn zouden garanderen.

Wat de kandidatenbetreft, maken veel werknemers momenteel gebruik van de fysieke afstand van de werkplek om soms de keuze van de onderneming waarin zij momenteel actief zijn, te heroverwegen. De afwezigheid van face-to-face interview formules maakt het mogelijk om een aanzienlijke hoeveelheid tijd vrij te maken, wat kandidaten technisch de mogelijkheid biedt om krachtiger te solliciteren dan ze in het algemeen deden.

Bij de aanwerving zijn enkele goede praktijken van essentieel belang

Ten eerste is de gezondheidscrisis niet meer gelokaliseerd. Daarom is het belangrijk de kandidaat niet in twijfel te trekken over zijn potentiële reis naar potentiële risicogebieden. Dit soort ondervragingen zou, naast irrelevant (en juridisch twijfelachtig) een vorm van traceren kunnen suggereren die de vertrouwensrelatie tussen de toekomstige werkgever en de toekomstige werknemer ondermijnt.

Het is dan van cruciaal belang dat de werkgever de nadruk legt op de bijzondere aandacht die wordt besteed aan de beschermende maatregelen van de organisatie om de veiligheid van haar werknemers te waarborgen zodra zij de locatie bereiken.

Het is belangrijk flexibel te blijven en de verschillende opties die tijdens de overgangsperiode worden voorgesteld (geface-to-face vormen) te bespreken; in de verte).Het doel is een open dialoog met de toekomstige werknemer te onderhouden.

Tot slot mogen we niet vergeten dat het afschaffen van de werving meer stress kan veroorzaken dan bij traditionele sollicitatiegesprekken. Het is daarom van cruciaal belang dat de recruiter de kandidaat aan het begin van het interview op dit punt geruststelt.

 

Dr. Kamila Moulaï, PhD en Economie en Management

 

Delen