5 tips om je post viraal te laten gaan op social media

16 juni 2021 om 08:06 | 315 weergaven

Hoe gaat mijn post viraal op sociale media? Dat is de hamvraag. Talloze influencers (en kattenzenders) behalen tienduizenden likes in een oogopslag alsof het magie is. Niets is minder waar. Dit is het resultaat van gericht plannen met een berekende strategie, oog voor detail en een dosis geluk. Hieronder vindt u 5 tips om de kwaliteit van uw post de hoogte in te jagen en uw kans op viraal gaan te vergroten:   

1. Creëer kwalitatieve content 

Deze tip wordt u op elke webpagina over digitale marketing naar de oren gesmeten maar wat houdt het nu eigenlijk in? 
Ten eerste moet u rekening houden met de concentratiespanne van de gemiddelde social media-gebruiker: die is slechts 4 seconden. In deze korte tijdspanne moet u de aandacht van uw potentiële klant kunnen trekken. Werk dus met opvallende designs, bewegende beelden of met video. Let op! De eerste seconden van de video moeten meteen laten zien waar de communicatie gaat. Hou het dus short and simple. 
Ten tweede zijn er twee soorten content die over het algemeen goed werken: statistieken en video’s die emoties opwekken. Indien u voor het tweede gaat, zorg er dan zeker voor dat uw doelpubliek zich kan identificeren met de mensen op hun scherm. Aan de slag!

2. Een aantrekkelijke headline 


Om snel in het oog te springen dient de titel twee dingen te hebben: specifiek onderwerp en informatie die aanzet tot klikken.
Nog enkele korte tips:  

    1. 5 tips om… 
      What you see = what you get.  
    2. Speel in op emotie! Gebruik bijvoorbeeld “4 korte video’s die u terug doen geloven in de mensheid”.  
    3. Gebruiken uw statistieken al in uw headline om mensen naar een artikel te trekken.  

 

3. Blijf authentiek 


We kunnen ons allemaal de elegante, Scandinavische influencer voor de geest halen, die verveeld poseert in haar extra ruim designer interieur, op golden hour. Maar voor dit soort content staat vandaag de dag de wereld niet meer stil. Het publiek geeft zelf aan dat ze liever een kijkje nemen achter de schermen en de persoon in kwestie willen leren kennen. Content die aanleunt tegen de posts die uw publiek zelf zou maken, wordt sneller gedeeld omdat de persoon zich hierin kan vinden. Wees echt! 
 

4. Betrek andere mensen/organisaties 


Wanneer er meerdere partijen betrokken zijn bij een campagne of een post, wordt de inhoud niet alleen interessanter en unieker. Meerdere partijen hebben belang bij het slagen ervan. Zorg er daarom voor dat alle belanghebbenden getagd worden in het bericht, vernoemd worden met hun logo, etc. Of korter, dat zij alles in handen hebben om het bericht te delen en het bereik van de campagne te vergroten. 
 

5. Start de conversatie 


Plaats uw hashtags in de comment section, reageer met een inschrijvingslink, stel alvast een vraag, tag connecties die deze content interessant zullen vinden, enzovoort. Schrijf reacties die minstens 4 woorden bevatten! De algoritmes van Facebook, Linkedin, … zullen deze post als “interessant” bestempelen omdat er een gesprek plaatsvindt. Het algoritme geeft uw post een boost en zet het weer hoger op de wall. 

Heeft u nog vragen over digitale marketing of was u al een professional in online communicatie? Ontdek de standhouders van de virtuele beurs van 22 juni, de Digitalization Fair. Krijg een online marketing training of ontdek wat u met de data van uw kanalen kan doen. Aarzel niet en schrijf u in voor dit gratis evenement.  

 

Over de auteur

Fien Colson, Social Business Manager bij BECI

Delen