Culturele intelligentie: de nieuwe essentiële vaardigheid

10 februari 2021 om 09:02 | 139 weergaven

[genodigde artikel]

Wat is culturele intelligentie?

Sinds de eeuwwisseling bevinden we ons in het tijdperk van de meervoudige intelligenties. Om succesvol te zijn, hebben managers niet langer alleen diploma’s, technische vaardigheden en een solide IQ nodig. Zij moeten ook complementaire intelligenties, zachte vaardigheden en niet-technische vaardigheden, zoals emotionele intelligentie, ontwikkelen. Culturele intelligentie is de afgelopen twintig jaar steeds belangrijker geworden, nu de wereld een wereldomspannend karakter heeft gekregen en de uitwisseling van producten, diensten, informatie en ideeën een niveau heeft bereikt dat in de geschiedenis van de mensheid zijn weerga niet kent. De communicatiemiddelen (internet, smartphones, sociale netwerken, enz.) zijn krachtige versnellers van deze mondialisering, net als het internationale toerisme, de uitwisselingsprogramma’s voor studenten, migratie en expatriëring, de verplaatsing van industrieën en diensten, enz. Culturele intelligentie stelt mensen in staat hun bewustzijn van reële verschillen te ontwikkelen, zodat zij deze zo gemakkelijk, aangenaam en snel mogelijk kunnen begrijpen, aanvaarden en zich eraan kunnen aanpassen.

Wat is het doel van culturele intelligentie?

Uit alle studies blijkt dat het vermogen om met andere culturen te communiceren een prioritaire vaardigheid is die alle werknemers moeten verwerven, niet alleen zij die internationaal onderhandelen of expatriates zijn. Culturen verschillen op tal van manieren: de visie op tijd en de manieren om activiteiten te plannen; de perceptie van urgentie, respect voor deadlines of punctualiteit; management- en hiërarchiemodellen; directe of indirecte uitdrukkingsstijlen; denkwijzen, manieren om dingen te doen of gedragscodes; … Dit zijn allemaal gelegenheden om misverstanden te creëren die kunnen ontaarden in cultuurschok of onenigheid. Culturele intelligentie maakt het mogelijk deze mislukkingen te vermijden, de boodschappen van zijn gesprekspartners te decoderen, te antwoorden op een manier die voor hen begrijpelijk en aanvaardbaar is, een klimaat van begrip, wederzijds respect en vertrouwen te ontwikkelen, …

Wat zijn de voordelen van culturele intelligentie voor een bedrijf?

Culturele intelligentie leert hoe de valkuilen van stereotypen kunnen worden vermeden, zodat de echte verschillen kunnen worden geïdentificeerd en effectief kunnen worden beheerd. Deze aanpak maakt het mogelijk de kwaliteit van de communicatie te verhogen en de multiculturele contacten te verrijken. De voordelen zijn talrijk, zowel buiten het bedrijf (betere contacten en samenwerking met prospects, klanten, leveranciers, partners, …) als binnen het bedrijf, waar culturele diversiteit de norm is. Culturele intelligentie is een motor van groei, die bedrijven wendbaarder, opener en innovatiever maakt.

Hoe maak je je culturele intelligentie eigen?

Een internationaal gerenommeerde trainer woont in de Brusselse regio. Marco Hellemans, studeerde aan de ULB (Master in de Economische Wetenschappen en Master in de Bedrijfskunde). Na een 15-jarige carrière in internationaal marketing management bij 4 multinationals, creëerde en beheert hij zijn eigen adviesbureau voor marketing en culturele intelligentie. Hij doceert ook aan een twintigtal universiteiten in Europa. Hij traint kaderleden van bedrijven en leden van internationale organisaties (Europese Commissie, Europees Parlement, NAVO, ambassades, …). Hij heeft veldervaring in een vijftigtal landen, die hij heeft samengevat in het vernieuwende concept van Glommunication, hoe te communiceren in een globale wereld. Zijn opleidingen staan dicht bij de realiteit van het veld, geïllustreerd met talrijke praktijkgevallen en oefeningen, waardoor de nieuw verworven vaardigheden onmiddellijk kunnen worden toegepast. Zijn dubbele ervaring in culturele intelligentie en internationale marketing is een toegevoegde waarde om projecten te verwezenlijken: hoe verkoopspraatjes aanpassen, een aantrekkelijk aanbod voorstellen, …

Over de auteur

Marco Hellemans, Cultural intelligence expert bij Dynamite

Zin om meer over culturele intelligentie te leren? Zie je op de 17 februari!

Did you know that well managed multicultural teams could give place to growth, creativity, dynamism an well-being at work? Learn more about it through this webinar!

Meer info & registraties hier

Delen