Een certificaat van oorsprong aanvragen

Het certificaat van oorsprong is een officieel document dat de nationaliteit van uw product bewijst.

Meer informatie

Het certificaat van oorsprong is een officieel document dat de nationaliteit van uw product bewijst. Het wordt uitgereikt door de Kamers van Koophandel en wordt in geval van import vaak door de douanediensten van bepaalde landen vereist.

Dit betreft de volgende gevallen:

  • Kredietbrief
  • Inklaring van de goederen
  • Vermindering van de importrechten om financiële redenen.

Op 21 oktober, tien jaar na de eerste versie, ruimt Digichambers de plaats voor Digichambers 2.0. De nieuwe versie biedt meer functies en werkt op alle schermformaten.

Waarom zou u online aanvragen?

  • Voordelige tarieven;
  • Mogelijkheid om de documenten in uw eigen organisatie af te printen;
  • Aanmaak/gebruik van de templates;
  • Prioritaire verwerking van uw aanvragen;
  • Mogelijkheid om aanvragen 24/7 in te dienen;
  • Tijdswinst;
  • U optimaliseert het proces dankzij de invoer van gegevens vanuit ons ERP systeem (in xml formaat);
  • De douanediensten of de klanten hebben de mogelijkheid om de echtheid van het certificaat via digichambers.be/verify te controleren.

Hoe dit in zijn werk gaat?

Stap 1 - Schrijf u in op de website Digichambers.be

Schrijf u eerst in op het Digichambers platform.

Stap 2 - Stuur de ondertekende AGV naar ata@beci.be

Vul de algemene voorwaarden in. U kunt ze hier downloaden en ze terugsturen via ata@beci.be. Bij ontvangst van het ondertekende document wordt uw onderneming in het systeem geactiveerd. In de loop van de dag ontvangt u een login waarmee u toegang krijgt tot het platform om er uw certificaat van oorsprong in te dienen.

Stap 3 - Dien uw aanvraag van certificaat van oorsprong in.

Identificeer u op het platform en dien uw aanvraag in.

FAQ

Goed om weten: u moet over een elektronische handtekening beschikken om online certificaten van oorsprong te ondertekenen. Gebruik hiervoor: ✓ een eID kaart (+ PIN code) ✓ een eID kaartlezer ✓ een aangepaste software die u kunt downloaden vanuit de website https://eid.belgium.be/nl . U kunt zich ook met uw Globalsign handtekening identificeren.

1. Voeg de DigiChambers website toe aan de lijst van betrouwbare sites in de veiligheidsrubriek van de internet-opties. 2. Voeg de Digichambers website toe in ‘Compatibiliteit’ in de rubriek ‘Tools’ – Beeldparameters compatibiliteit

✓ Identificeer u met het paswoord en de gebruikersnaam ✓ Gebruikersprofiel – selecteer en verbind uw handtekening in ‘beschikbare certificaten’ ✓ Afloggen ✓ Inloggen met het ‘Certificaat’ (eID kaart of Globalsign)

Contactpunt

Aliona Neagu

Exportformaliteiten

+32 2 643 78 06

Autres exportformaliteiten

Consulaire dienst

De consulaire dienst staat ter beschikking van exporterende Belgische ondernemingen.

Een ATA-carnet aanvragen

Het ATA carnet is een document dat uitsluitend wordt gebruikt voor tijdelijke export en die de grensovergang mogelijk maakt zonder in het land van bestemming taksen of invoerrechten hoeven te betalen.

Documenten viseren

Het viseren van documenten in het raam van de internationale handel.

X