Smartloop: één klik om ruimte te besparen in uw bedrijf

Door Johan Debière  - 23 april 2019 om 10:04 | 1763 weergaven

Jef Boes @ Initials LA

Dankzij het Smartloop-terugwinningsplatform stapt u samen met Recupel vzw resoluut het tijdperk van recycling 2.0 binnen voor elektrische en elektronische apparatuur die in uw onderneming nutteloos plaats inneemt.

Voor bedrijven die dagelijks aan talloze activiteiten het hoofd moeten bieden, is het beheer van elektrisch en elektronisch afval meestal geen prioriteit. Het materiaal stapelt zich dan geleidelijk in een vergeethoekje op. Toch neemt deze opstapeling steeds meer ruimte in beslag. Uit een recent onderzoek van de vzw Recupel blijkt dat er gemiddeld 200 kg afgedankte apparatuur in de gebouwen van Belgische bedrijven ligt. Om al deze ondernemingen, KMO’s inclusief, in staat te stellen deze apparatuur gemakkelijk te beheren, creëerde Recupel vzw het platform Smartloop.

 

Een digitaal en transparant platform

Smartloop is een digitaal en volledig transparant platform dat zowel via de computer als de smartphone toegankelijk is. U kunt er een foto plaatsen van de apparatuur die u wilt laten weghalen. Het platform is bijzonder visueel en intuïtief ontworpen en biedt u de mogelijkheid om u zich bijzonder gemakkelijk te ontdoen van mobiele telefoons, laptops, desktopcomputers, koelkasten enz. Wanneer u de apparatuur hebt aangemeld, kunt u ook de status ervan bepalen: herbruikbaar, bestemd voor recycling of beide. Daarna zullen één of meerdere erkende ophalers met wie Recupel vzw samenwerkt, via het platform hun belangstelling kenbaar maken. Door uw persoonlijk dashboard te raadplegen kunt u deze ophalers identificeren en kiezen met wie u het liefst werkt.

 

Echt praktisch en intuïtief

Het platform is bijzonder praktisch opgevat en biedt een reeks zeer interessante functies. Eenmaal u het contact hebt gelegd met een ophaler, kunt u zelf de datum en het tijdstip bepalen waarop deze professional zal langskomen of bijvoorbeeld ook de naam van de persoon naar wie hij op de vastgestelde dag moet vragen. U kunt aangeven of de weg te halen apparatuur zich op de benedenverdieping of op een of andere verdieping staat. U kunt ook aangeven of er voor het gebouw een parkeerplaats beschikbaar is om de weg te halen apparatuur in een voertuig te laden. Alles kan worden geregeld via een in het platform geïntegreerd chatsysteem, of door uw wensen te melden in een daartoe bestemd venster op uw persoonlijke ruimte. De toegang is beperkt tot alle erkende ophalers. Op die manier kunt u de concurrentie inzetten en de beste voorwaarden en service genieten voor het verwijderen van uw apparatuur. Ten slotte hebt u de zekerheid en de tevredenheid dat u de apparatuur toevertrouwt aan recyclingbedrijven die de geldende milieuwetgeving nauwgezet naleven.

 

Optimaal resource management

Inzake resource management is deze optimale terugwinning van afgedankte apparatuur van cruciaal belang. Op die manier kunnen de grondstoffen in de apparatuur worden teruggewonnen, conform de recyclingvoorschriften van de gewesten. Dit betekent dat u met Smartloop onder de beste voorwaarden (úw voorwaarden!), in de kortst mogelijke tijd en met volledige naleving van de milieuwetgeving kunt recyclen. Een eerste testfase loopt van 23 april tot 4 oktober en heeft specifiek betrekking op Brussel en het zuidwestelijke deel van Vlaanderen. Op 4 oktober begint Recupel aan een evaluatie om tegen eind 2019 het systeem finaal online beschikbaar te maken. Ook dient vermeld dat Recupel vzw bereid is om haar expertise en ervaringen uit te wisselen. Deze aanpak kan bijzonder leerrijk zijn voor bedrijven die in België zijn gevestigd en kantoren hebben in de buurlanden.

 

 

Meer info

Maaike Van Bruwaene

02 204 76 33 – mvb@recupel.be

www.smartloop.bewww.recupel.be

 

.

Newsletter Green

  • Blijf altijd op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief Green van Beci (gratis)
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Delen