Tastify: gedeelde belevingen

24 januari 2018 om 09:01 | 981 weergaven

Thomas en François, twee van de drie ontwerpers van Tastify.

Met de tabletapp Tastify kunnen klanten hun mening uiten over het project van een onderneming en hun beoordeling via de sociale media delen. Het tool past zich aan de verbeelding en creativiteit van communicatiebureaus aan.

Het concept van Tastify ontstond twee jaar geleden en gaf in oktober 2015 aanleiding tot een eerste testversie. “We hebben een sterk team moeten samenstellen”, vertelt François Depelchin, de ontwerper van de app. “Tussen 2015 en 2017 hebben wij aan de verbetering van het product gesleuteld. De eerste exemplaren werden in de zomer 2017 verkocht. Wij werken nu aan de verdere evolutie van het product en aan de bekendmaking.” Twee andere partners nemen deel aan het avontuur, namelijk Thomas en de ontwikkelaar Michael. Momenteel heeft iedereen een fulltime job en moet dus na de kantooruren aan Tastify verder werken. Maar alle drie wensen vandaag het proces te versnellen, want de applicatie is voortaan 100% operationeel.

Concreet is Tastify een tabletapp waarmee klanten hun mening kunnen geven over een project van een onderneming en hun beleving via de sociale media – namelijk Facebook – met anderen delen. Op termijn zouden ook andere sociale media aan bod komen. Met het project van een onderneming wordt hier bijvoorbeeld verwezen naar de lancering van een product. Elke deelnemer geeft zijn mening door drie vragen te beantwoorden met een evaluatie tussen 1 en 5. Hij kan dit bovendien aanvullen met commentaar en een foto, bijvoorbeeld van zichzelf met het nieuwe product. En als hij het wenst, kan hij dit alles op Facebook delen. Zijn vrienden zullen enerzijds de op Tastify gepubliceerde beoordelingen kunnen inkijken, en anderzijds de website van de onderneming bezoeken.

“Tastify heeft drie troeven”, stelt François Depelchin. “Vooreerst valoriseert de app de relatie met de klant via de beleving die deze klant van het product heeft gehad. Ten tweede maakt de onderneming dankbaar gebruik van deze uiteenlopende belevingen en kan die als referenties gebruiken tijdens contacten met prospecten. En ten slotte bevordert de app de mond-tot-mondreclame en online relaties via de sociale media. In feite betekent Tastify voor de onderneming een hulpmiddel om de klanten beter te betrekken bij het denkwerk over het project en online getrouwheid te verbeteren via een mailing op langere termijn. Met dit laatste middel kan de onderneming de klant beter leren kennen, bijvoorbeeld door hem te vragen deel te nemen aan een grondiger tevredenheidsenquête. Dankzij de beoordelingen, het commentaar en de foto’s krijgt de onderneming een beter inzicht in haar klantenbestand.”

Een van de eigenheden van Tastify is de koppeling van de op Facebook gedeelde foto met de papieren afdruk ervan tijdens een evenement. Zo kan elke deelnemer een foto krijgen het daarop de naam van de onderneming en het logo. Naast de voornamelijk B2B app Tastify hebben François Depelchin en zijn team ook de eerder B2C gerichte app Fiesta Pics gelanceerd. Hiermee organiseert een particulier een avond en gebruikt hij, via deze applicatie, zijn tablet als fotokiosk. Elk van de deelnemers kan foto’s nemen, delen, via e-mail ontvangen en afdrukken. Indien een fotograaf aanwezig is, kan de deelnemer ook kiezen uit de foto’s van deze professional. Over deze app vindt u een ludiek filmpje met wat uitleg op de site www.fiestapics.be.

Om de toepassing meer bekendheid te geven, is Tastify van plan ze aan applicatiebureaus voor te stellen, met de hoop dat ze de app in hun aanbod opnemen. Het tool biedt een oneindige waaier aan mogelijkheden en er zijn creatievelingen genoeg in de bureaus om hiermee nieuwe perspectieven te ontdekken. “En wat Fiesta Pics betreft, die richt zich niet alleen tot particulieren, maar ook tot professionele organisatoren van evenementen die een betaalbare en individualiseerbare oplossing willen aanbieden, naast de aanvullende dienst waarmee ze materiaal verhuren en ter beschikking stellen”, besluit François Depelchin.

 

Lees ook ons artikel over Google Analytics.

  

Delen