[Coproductie] Hr-afdelingen evolueren met de tijd mee. Elk jaar zorgen nieuwe trends ervoor dat de functie van hr-manager verandert. Wij verklappen je alvast de vijf nieuwste trends binnen human resources voor 2020.
Een goed beheer van human resources en rekrutering vraagt een zekere inspanning. Net zoals vele andere bedrijfssectoren staan hr-afdelingen voor de uitdaging die technologische ontwikkelingen en een mentaliteitsverandering met zich meebrengen. In 2020 zullen vijf grote trends een flinke impact hebben op onze human resources.
1. Vaarwel babyboomers
Vlak na de Tweede Wereldoorlog, tussen 1945 en 1955, was er de bekende babyboom. Deze babyboomers, die in volle heropleving van de economie zijn geboren, zullen de arbeidsmarkt in 2020 verlaten. Het gevolg? Hr-afdelingen moeten dit verlies aan vaardigheden, kennis en ervaring compenseren. Toch kan je bedrijf dit dreigende ‘zwarte gat’ vermijden. Stel daarom nu al teams samen over generaties heen om kennis en vaardigheden over te dragen.
2. Feedbackcultuur
Deze trend wordt steeds zichtbaarder binnen bedrijven. Vandaag de dag gaat er veel aandacht naar feedback geven, maar zeker ook naar feedback ontvangen. Dat kan individueel of in groep, tussen collega’s van hetzelfde hiërarchische niveau (horizontaal) maar ook van een ander niveau (verticaal). Feedback is vaak bedoeld om de operationele vaardigheden te verbeteren, maar vergeet niet dat ook positieve feedback erg waardevol is. Een goede feedbackcultuur is een zeer krachtig instrument voor het hr-management.

3. Meer zelfstandigen
Er zijn steeds meer zelfstandigen en dat heeft een grote impact op de Brusselse arbeidsmarkt. Ook met deze trend moeten de human resources rekening houden. Het aantal multi-ondernemers, zelfstandigen in bijberoep en freelance consultants blijft toenemen. Dit is een belangrijk gegeven voor je rekruteringsbeleid.
In 2020 zullen vijf grote trends een flinke impact hebben op onze human resources.
4. Employer branding
Om toptalenten binnen te halen, zetten bedrijven in op employer branding. Binnen deze strategie voor een sterk bedrijfsimago hebben de human resources een belangrijke taak: ze werken een beleid voor welzijn op het werk uit, helpen medewerkers om een goede balans tussen werk en privé te vinden en gaan op zoek naar kandidaten die de waarden van het bedrijf delen.
5. Zorg voor het milieu
Ook de human resources ontsnappen niet aan het prangende klimaatthema. Dat zie je aan de voorgestelde salarispakketten. Tegenwoordig is een grote SUV-bedrijfswagen op diesel niet langer aantrekkelijk. Wel in de lift zitten hybride- of zelfs elektrische wagens. Ook een abonnement voor het openbaar vervoer (MIVB of NMBS) of deelfietsen (Villo) behoren tot het aanbod. Bovendien moeten bedrijven in 2020 fietsen en steps ter beschikking van hun medewerkers stellen. Maar het gaat nog een stapje verder. Kantines gebruiken steeds meer biologische producten. Drank- en voedingsautomaten worden met een biologisch assortiment gevuld. En niet te vergeten … plastic bekers worden definitief vervangen door koffiemokken.