[genodigde artikel]
De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de zakenreizen in uw bedrijf anders zullen worden ingevuld. Besparingen zijn aan de orde en veilig en efficiënt reizen is nog nooit zo belangrijk geweest.
Dat we terug zullen reizen, zowel zakelijk als privé, daar bestaat geen twijfel over. Maar de voorwaarden en omstandigheden zullen anders zijn…
Onderstaande vier pijlers zullen belangrijk zijn in het post-corona tijdperk:
- Duty of care
- Communicatie
- Reisbudget
- Reisbeleid
Duty of care
De veiligheid van de reiziger is nog belangrijker dan voorheen. De zakenreiziger verwacht ook dat zijn/haar bedrijf ervoor zorgt dat de reis in zo veilig mogelijke omstandigheden van verlopen.
Een paar tips:
- Breng het risico in kaart van de reis EN de bestemming: bv. Politieke situatie, stakingen,natuurrampen, gezondheidssituatie ter plaatse, culturele aspecten, …
- Zorg voor een overzicht: wie zit waar op welk ogenblik? Wat wordt er gepland in de nabijetoekomst?
Hou rekening met het welzijn van de reiziger: communiceer en luister naar hun feedback
Communicatie met de reizigers
Communiceer duidelijk met uw reizigers welke stappen u heeft ondernomen om de veiligheid zo goed mogelijk te garanderen. Een goede communicatie geeft ook vertrouwen aan de reizigers. Communicatie VOOR de reis:
- Voorkeurleveranciers
- Offline of online reserveren
- Welke richtlijnen qua klasse (economy of business, 1ste of 2de klasse)
- Paspoort- en visumvoorwaarden
- Gezondheidsinformatie
24/7 Travel helpline
Communicatie TIJDENS de reis: blijf communiceren tijdens de reis via email, sociale media of de mobile app van Omnia Go
Communicatie NA de reis: vraag feedback en koppel terug.
Reisbudget
De aanpak van zakenreizen zal anders zijn maar dat hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn. Verandering brengt vaak optimalisatie van bestaande processen met zich mee.
Bv.
- Relaties met huidige leveranciers herbekijken
- Nagaan hoe het boekingsproces efficiënter kan verlopen
- Hoe staat het met de administratieve workflow?
- Budgetcontrole: o.a. Door het opvragen van de juiste statistieken
Verwerking van andere reiskosten (taxi, restaurant, metro/bus, …); een expense module kan soelaas bieden
Reisbeleid
Een reisbeleid dient duidelijk, toegankelijk en up to date te zijn voor de reizigers. Elk bedrijf is anders en dus ook elk reisbeleid. Het wordt op maat geschreven en moet voortdurend aan de wijzigende marktomstandigheden worden aangepast.
Wat kan er o.a. in een reisbeleid staan?
- Boekingsklasse vlucht en trein
- Type hotel en huurwagen
- Voorkeursleveranciers
- Duty of care: bv track & trace optie
- Expense systemen
Omnia Go corporate online booking tool
Omnia Travel heeft een nieuwe corporate online booking tool op de markt gebracht die bovenstaande 4 pijlers integreert en bovendien de beste prijzen kan bieden voor vluchten, treinen, hotels en huurwagens.
Daag ons eens uit en vraag vrijblijvend een test user aan.
Wij komen uiteraard ook graag bij u langs om het eens te hebben over jullie reizen. Contacteer ons bij onze website.