22 november 2023 door
Brusselse begroting: BECI vreest voor faillissement van het Gewest

Voor de derde keer op rij spreekt de Rekenkamer zich niet uit over de Brusselse begroting voor 2024. BECI reageert op de rampzalige situatie van de Brusselse financiën en vreest voor het faillissement van de hoofdstad van Europa.

De schuld is eind 2022 opgelopen tot 11,4 miljard. De inkomsten liggen 1,4 miljard onder de uitgaven tijdens een verkiezingsjaar. Brussel riskeert dus een verlaging van de rating door internationale agentschappen zoals Moody’s. De Kamer van Koophandel en het Verbond van Ondernemingen te Brussel roepen op tot een ingrijpende verandering van koers. De Titanic staat op het punt tegen de ijsberg te botsen en iedereen luistert naar het orkest.

“Bedrijven houden van Brussel en doen hun best om de stad aantrekkelijk te maken. Daarom is het hoog tijd om orde op zaken te stellen”, zegt Olivier Willocx, gedelegeerd bestuurder van BECI. Ter herinnering: Brussel staat in voor 20% van het bruto binnenlands product (namelijk meer dan €100 miljard per jaar), heeft meer dan 30.000 bedrijven en 70.000 zelfstandigen op zijn grondgebied en biedt werk aan ongeveer 700.000 mensen.

“We hebben onlangs een groot evenement over de nieuwe City Marketing georganiseerd. En nu stromen er van alle kanten rampzalige analyses binnen over de toestand van de financiën in ons Gewest”, verontwaardigt zich de vertegenwoordiger van de Brusselse bedrijfswereld. Al die ondernemingen klagen trouwens de overheidsmaatregelen van de afgelopen jaren hard aan: “Dit beleid effent duidelijk de weg naar het faillissement van het Gewest”, analyseert Olivier Willocx. “Brussel leeft ver boven zijn stand!”

Amper vijf jaar geleden bedroeg de schuld 4,7 miljard euro. Die was ongeveer identiek aan de gewestelijke inkomsten. Volgens alle prognoses van deskundigen zal die schuld binnenkort drie keer zo hoog liggen, en twee keer zo hoog als de inkomsten. “De uitgaven zijn duidelijk niet onder controle, en de inspanningen binnen elk departement zijn ontoereikend”, voegt Olivier Willocx eraan toe. Hij klaagt de tegenstrijdigheden aan van de wens om een volwaardig City Marketing te ontwikkelen terwijl er simultaan wordt bezuinigd op de budgetten die export zouden moeten bevorderen.

De inkomsten weerspiegelen de huidige vastgoedcrisis, met aanzienlijke verlagingen van de belastingen op immobiliën. “De sector is hard getroffen door de brutale stijging van de rentevoeten enerzijds en de milieunormen anderzijds”, betreurt BECI. En dan hebben we het nog niet eens over de voornaamste bron van inkomsten voor Brussel, de personenbelasting: “Met een indexering boven de 11% vorig jaar, is het wel verrassend om slechts een stijging van 7% in de personenbelasting te zien”.

Olivier Willocx maakt zich zorgen: “Hadden de overheidsmaatregelen ten minste duidelijke resultaten opgeleverd op het gebied van economische activiteit, sociaal welzijn en milieukwaliteit. Maar nee: de belastingen blijven stijgen en vermenigvuldigen zich op alles en nog wat, met effecten die tegen de bedoelingen van de overheid indruisen”, stelt hij vast. “Of eindeloze regelgeving en verplichtingen overal en continu. En dan hebben we het nog niet eens over de zogenaamde ‘mobiliteit’ in Brussel: “De A12, de Louizalaan, Schuman: allemaal bijzonder efficiënt om ondernemerschap en werkgelegenheid om zeep te helpen!”

“Moeten we dan echt wachten op een verdere verlaging van de rating van Brussel op de financiële markten voordat het Gewest orde op zaken begint te stellen?”, vraagt der vertegenwoordiger van de Brussels ondernemingen zich af. En hij herhaalt hun oproep voor een verandering in de strategie voor Brussel.

BECI 22 november 2023