Een ATA-carnet (afkorting van Admission Temporaire en Temporary Admission) is een document dat alleen bedoeld is voor tijdelijke export en waarmee goederen de grenzen kunnen passeren zonder dat er belastingen en invoerrechten hoeven te worden betaald in een land.
Het ATA carnet kan in drie gevallen worden gebruikt:
- in het raam van een handelsbeurs, een tentoonstelling of een gelijkaardige gebeurtenis;
- voor beroepsmateriaal;
- voor de presentatie van stalen in het buitenland.
Een ATA carnet is meestal een jaar geldig en kan slechts worden gebruikt in de landen die de ATA overeenkomst hebben ondertekend. U kunt deze lijst vinden op de website van het ATA carnet. Het uitgeven van ATA-carnets valt binnen de exclusieve bevoegdheid van de Kamers van Koophandel.
Voor de exporteur betekent een ATA-carnet een besparing in termen van kosten, omdat het vrijstelling geeft van douanerechten en belastingen in de ATA-ketenlanden.
Hoeveel kost een ATA-carnet?
De prijs van het Carnet wordt als volgt berekend:
- Vaste prijs: 229,50 Euro - de formulieren van de Carnetaanvraag - de formulieren van het Carnet zelf voor één tot drie reizen (keuze van de Kamer) - het opmaken van het Carnet - dossierkost verzekeraar - bijdrage aan WCF en Federatie
- Supplement extra blad: 0,65 Euro
- Toeslag niet-lid: 45 Euro
- Waarborgsom teruggave Carnet: 150 Euro
- Variabele prijs in functie van waarde van het Carnet (toe te voegen aan de vaste kosten):
- Lager dan 25.000 € : 0,857 %
- Van 25.000 tot 74.999,99 € : 0,673 %
- Van 75.000 tot 249.999,99 € : 0,437 %
- Gelijk aan of hoger dan 250.000 € : 0,294 %
Voorbeeld 1: De waarde van mijn goederen is €15.000
- Ik ben lid: €229,50 + €150 + (€15.000 x 0,857%) = €508,05
Voorbeeld 2: De waarde van mijn goederen is €85.000
- Ik ben geen lid: €229,50 + €150 + €45 + (€85.000 x 0,437%) = €795,95
Uw ATA-carnet online verkrijgen
U heeft de mogelijkheid om uw ATA-carnets online te verkrijgen om uw tijdelijke exporten voor te bereiden. Het online proces biedt veel voordelen voor exporteurs:
- Tijdswinst : u hoeft niet meer naar het loket te stappen of documenten met de post te versturen.
- Doeltreffender : uw informatie wordt gecontroleerd om het proces te versnellen.
- Gemakkelijk op te volgen : u weet op ieder moment hoe ver de verwerking van uw aanvraag staat en u volgt de uitwisseling van berichten via het e-ata platform.
- Een beter toezicht : u kunt steeds nagaan welke carnets nog in omloop zijn.
Wat is de te volgen procedure?
Schrijf u in op de www.e-ata.eu website
Selecteer "Beci CCI de Bruxelles - KvK Brussel" als uw Kamer van Koophandel.
Stuur de ondertekende AGV terug aan ata@beci.be
Vul de algemene voorwaarden in. U kunt het document vanaf de website downloaden. Eenmaal het document ingevuld en ondertekend is, stuurt u alles naar ons terug.
Dien een aanvraag tot ATA carnet in.
Zodra het ondertekende document is ontvangen, wordt uw bedrijf geactiveerd in het systeem. U ontvangt inloggegevens waarmee u toegang krijgt tot het platform om uw ATA carnet aanvraag in te dienen.
Heeft u vragen over het ATA-carnet?
Autres exportformaliteiten
Een Globalsign Certificaat aanvragen
Eenvoudig certificaatbeheer voor bedrijven en schaalbare identiteitsoplossingen voor Serviceproviders en het IoT
Consulaire dienst
De consulaire dienst staat ter beschikking van exporterende Belgische ondernemingen.
Een certificaat van oorsprong aanvragen
Het certificaat van oorsprong is een officieel document dat de nationaliteit van uw product bewijst.
Documenten viseren
Het viseren van documenten in het raam van de internationale handel.