FFF : Family – Friends - Fools

Over het algemeen zijn ondernemers die een project lanceren, of die wat verder zijn in hun aanpak (starters) altijd op zoek naar financiële steun om hun bedrijf te realiseren. Dit is de moeilijkste periode voor een ondernemer om fondsen te vinden, terwijl zijn project vaak nog maar in de kinderschoenen staat.

Het is dan vaak gemakkelijker om fondsen te vinden via emotionele middelen dan via rationaliteit en ROI (Return on Investment). Daarom zullen we ons natuurlijker richten op Familie, Vrienden en “Dwazen”, die ik hier zou vertalen als “Weldoeners”. Het is niet ongewoon om rijke mensen te vinden die niet aarzelen om een jonge ondernemer een handje te helpen.

De voorwaarden van deze “emotionele” leningen zijn uiteraard vaak zeer voordelig. Ze bieden zeer goede tarieven, zeer flexibele terugbetalingsvoorwaarden, geen persoonlijke garanties en vaak zeer creatieve terugbetalingsvoorwaarden. Een restauranthouder zou bijvoorbeeld kunnen terugbetalen in maaltijden, een IT-dienst in uitkeringen, een bloemist in bloemen,… Er zijn geen regels in deze zaak, maar voor sommige is een schuldbekentenis nodig. Vervolgens moeten de regels voor de terugbetaling worden vastgesteld.

De middelen die u verkrijgt kunnen dan als hefboom worden gebruikt om een banklening te verkrijgen.

Hoewel er grote voordelen zijn voor de financiering van het FFF, zijn er ook gevaren. Geldzaken tussen familieleden en vrienden kunnen leiden tot grote teleurstelling en zelfs ruzie. Redenen waarom het absoluut noodzakelijk is, zelfs als het geld met “genegenheid” wordt uitgeleend, dat de voorwaarden waaronder het geld ter beschikking wordt gesteld goed worden opgesomd en duidelijk zijn

Natuurlijk is het mogelijk dat sommige van uw kredietverstrekkers een mening willen hebben over de ontwikkeling van uw bedrijf. Wat is er natuurlijker? Dus, als u de mogelijkheid heeft om keuzes te maken, kies dan voor kredietverstrekkers die u een echte toegevoegde waarde bieden in uw bedrijf. Geef de voorkeur aan iemand met marketingexpertise boven iemand die geen “nuttig” ervaringsgebied heeft voor de ontwikkeling van uw bedrijf.

Om familieleden, vrienden en potentiële donateurs te bereiken, bereidt u uw project voor, schrijft u het op en denkt u dat u het aan een verwarde bankier of investeerder gaat presenteren. Vergeet niet dat je gaat vragen om “emotioneel” geld, dus het is belangrijk dat de mensen die je gaat praten denken dat je hen net zo respecteert als een bankier.

Vergeet in dit verband niet uw contacten te informeren over de risico’s van uw bedrijf en dus ook over de risico’s die zij nemen. Op deze manier verdient u hun respect en zeker hun vertrouwen. Houd ze daarna regelmatig op de hoogte, misschien heeft u ze nog nodig.