3 goede redenen om een stagiair in je bedrijf aan te werven

5 oktober 2021 om 08:10 | 430 weergaven

[Actiris artikel]

Waarom een stagiair aannemen een goed idee is? Omdat je een jongere een eerste werkervaring biedt, terwijl je voor je bedrijf meer ruimte creëert om het ideale profiel te vinden.

Waarom werven bedrijven stagiairs aan? De reden die ze het vaakst aanhalen, is niet per se de beste. Want soms moeten bedrijven het hoofd bieden aan een plotse piek in hun activiteiten en dan zijn ze weleens geneigd om stagiairs in te schakelen in plaats van uitzendkrachten. Of in plaats van vacatures uit te schrijven. Toch zijn stagiairs veel meer dan werkkrachten voor een bepaalde periode. En ze kunnen ook meer dan de meest ondankbare of saaie taken uitvoeren. We zetten even op een rijtje waarom een stage voor beide partijen zo interessant kan zijn.

Je knowhow en competenties doorgeven

Een stage is voor jongeren – zowel hoog- als laaggeschoolde – vaak de eerste kennismaking met de bedrijfswereld. Tijdens een stage kunnen ze hun kennis uitbreiden en toetsen aan de realiteit op de werkvloer. Voor bedrijven zijn stages ideaal om nieuwe profielen aan de tand te voelen en een band met hen te creëren. En een buitenkans om knowhow en competenties door te geven aan een nieuwe generatie. De jongeren vullen hun opleiding aan en verrijken je bedrijfsprocessen en werkmethodes met hun frisse, onbevooroordeelde blik. Een stage biedt dus voordelen voor beide partijen: jongeren doen hun eerste werkervaring op en bedrijven kunnen heel wat van hen opsteken.

Een stagiair opleiden is pure winst voor je volgende aanwerving

Door een jongere stage te laten lopen in je bedrijf draag je bij aan zijn opleiding. Dus waarom zou je stages niet als de eerste stap in je aanwervingsproces bekijken? In sommige sectoren blijkt het tegenwoordig moeilijk om een goede kandidaat te vinden. De oplossing: “creëer” zelf je ideale kandidaat! Een stagiair(e) die een aantal weken of maanden in je bedrijf werkervaring opdoet, leert ondertussen precies wat je van hem of haar verwacht, welke processen belangrijk zijn en welk materiaal je bedrijf gebruikt. Iemand die nog geen werkervaring heeft, is als een onbeschreven blad en dus kneedbaarder, meer gemotiveerd en ontvankelijk voor nieuwe kennis en vaardigheden.

Stages als aanwervingshulp voor bedrijven

Niet elk bedrijf staat financieel sterk genoeg om meteen een arbeider, bediende of consultant aan te werven of mist de tijd om die persoon te begeleiden. Kleine bedrijfjes en vzw’s kunnen eerst een beroep doen op een stagiair en die een opleiding geven. Voldoet de stagiair aan de verwachtingen? Dan is het einde van de stageperiode een goed moment om een contract aan te bieden. Je verkleint dus het risico bij aanwerving, omdat je de kandidaat ondertussen door en door kent. Stages ondersteunen het rekruteringsproces van bedrijven en organisaties uit alle sectoren en van elke grootte. En de stagiairs zelf hebben er ook alleen maar bij te winnen.

Heb je ruimte voor een stagiair in je bedrijf? Doe dan een beroep op Actiris voor een First Stage, die 3 tot 6 maanden kan duren.

actiris logo

Delen