3 manieren waarop restaurants innoveren

27 november 2020 om 14:11 | 182 weergaven

Sinds het begin van de gezondheidscrisis behoren restaurants systematisch tot de eerste ondernemingen die hun deuren moeten sluiten. Tijdens de eerste lockdown moesten veel restaurants al nadenken over oplossingen om te overleven.

Opvallend is de wens om de band met klanten te behouden. Restaurants willen aantonen dat ze er nog altijd zijn en dat ze bereid zijn om hun publiek te blijven bedienen. Ook de klanten wensen die band te behouden en steun te betuigen aan hun favoriete restaurants.

De lockdown heeft restaurants ertoe aangezet meer te communiceren en een echte aanwezigheid op sociale netwerken en het internet te ontwikkelen. Omdat fysieke contacten niet meer konden, dan maar virtueel. We hebben 3 verschillende manieren gevonden die restaurants hebben bedacht om hun zaak anders aan te pakken.

 

Kwaliteit vs. kwantiteit

Zaakvoerders van eetgelegenheden getuigden van creativiteit om hun klanten kwaliteitsmaaltijden te blijven aanbieden die hun reputatie alle eer aandoen. Velen kozen voor beperkte menu’s met slechts enkele gerechten, voor delivery of take away. De klemtoon lag op kwaliteit, niet op kwantiteit. Veel restauranthouders hebben immers met minder personeel moeten werken om de personeelskosten te drukken. Vandaar de keuze voor één enkel, beperkt menu.

 

Do-It-Yourself kits

Sommige gerechten zijn niet goed bestand tegen het vervoer, in geval van levering. Daarom bieden verscheidene Brusselse restaurants (Old Boy, Racine) nu gerechten aan die bijna klaar zijn! Om noch aan kwaliteit, noch aan textuur in te boeten, kozen sommige restaurants voor kant-en-klare dozen met daarin de te koken ingrediënten en een kleine beschrijving van het recept. Meestal volstaan 15 minuten om de maaltijd te garen. Zo kan de fijnproever genieten van ongerepte smaken en warm eten.

 

Exclusieve partnerschappen

De Belgische horeca doet een uitgebreid beroep op solidariteit! Restaurantzaakvoerders willen elkaar ondersteunen en bundelen daarom hun krachten om heerlijke meeneem- of te leveren maaltijden aan te bieden. Old Boy, een Aziatische bistro, en El Taco Mobil, een Mexicaan, gingen onlangs samenwerken om exclusieve gerechten aan te bieden. Het voorgestelde menu werd in 3 dagen UITVERKOCHT.

 

Deze coronacrisis was dus voor velen de aanzet om te innoveren, nieuwe klanten te ontmoeten en de band te onderhouden. Via de sociale netwerken en nieuwe aanbiedingen, bewezen restaurants dat ze er zijn om te blijven.

Delen

Sasha Spelkens

Content Coordinator & PR