5 tips om hybride werken in je bedrijf te verbeteren

8 juni 2022 om 17:06 | 135 weergaven

[gastartikel]

Wist je dat 66% van de werknemers in Europa van mening is dat telewerken meer voordelen dan nadelen heeft? Dat blijkt uit de recente studie “The Perfect Match”, uitgevoerd door SD Worx in 2022, Meer nog, 61% gelooft ook dat het hen productiever maakt in individueel werk.  

Met andere woorden, nieuwe werkvormen zijn een belangrijk deel geworden van het dagelijkse leven van een groot aantal organisaties in België en de rest van Europa. Vandaar de noodzaak voor Belgische bedrijven om structuren op te zetten die gemakkelijk, snel en natuurlijk kunnen jongleren tussen face-to-face en werk op afstand. 

Daarom nemen we vandaag een van de belangrijkste thema’s van 2022 onder de loep: hybride werk. Hoe pak je het aan? Wat zijn de beste praktijken om dit model te optimaliseren?  Ontdek onze 5 tips!  

1. Stel een duidelijk en expliciet kader vast 

Omkader hybride werken in jouw organisatie door de verschillende criteria die door de werknemers moeten worden nageleefd op een transparante manier uit te leggen.

Bijvoorbeeld, leg de volgende zaken vast:

  • Het aantal toegestane telewerkdagen
  • Voor welke vergaderingen werknemers aanwezig moeten zijn op de werkvloer

Een groot aantal van deze criteria zullen uiteraard verschillen naar gelang van de ondernemingen en de specifieke kenmerken van hun activiteiten. Wees hier duidelijk over zodat je teams begrijpen wat aanbevolen, aanvaardbaar of niet toegelaten is. 

Het doel? Werknemers die zich dit systeem eigen maken en kunnen aanpassen aan hun eigen noden. Het idee is eenvoudig: iedereen moet het juiste evenwicht kunnen vinden tussen de behoeften van het bedrijf en zijn persoonlijke verwachtingen. 

2. Creëer een innovatieve en op maat gemaakte werknemerservaring  

Dankzij de sterk veranderde gewoontes de laatste maanden is het vaak een opgave om werknemers weer op kantoor te krijgen. Sommige werknemers zien er nu zelfs echt tegenop om zich weer op kantoor te begeven. 

Te veel verplichtingen opleggen is duidelijk niet de oplossing en zal alleen maar leiden tot een breuk met het bedrijf. In plaats daarvan moet een eenvoudige maar essentiële vraag worden gesteld: “Hoe zorgen we ervoor dat werknemers wíllen terugkeren naar kantoor?” 

Het is niet verrassend dat er veel antwoorden op deze brede vraag zijn. Meer gezelligheid creëren, teamvergaderingen, teambuildings,… Wees creatief om het bedrijfsengagement te versterken en de banden tussen collega’s aan te halen. 

 3. Besteed écht aandacht aan het evenwicht tussen werk en privéleven 

Work-life balance is niet nieuw. Maar in het tijdperk van hybride werk is het echter actueler dan ooit. Het risico van dit thuiswerken is dat het kan leiden tot het isolement van bepaalde werknemers. 

Erger nog, het kan ertoe leiden dat zij bepaalde gewoonten gaan aannemen (te veel uren maken, grenzen niet afbakenen, enz.). Door toezicht te houden op de werktijden kunnen dus psychosociale risico’s, burn-outs en andere moeilijke situaties worden voorkomen. 

 4. Ondersteuning je teams met de juiste tools

Een van de risico’s van het hybride model is toe te geven aan software tools om samen te werken in teams. Teams, Slack, Workplace en Asana zijn alomtegenwoordig in bedrijven. 

Het is echter vooral noodzakelijk de behoeften van de werknemers in kaart te brengen en zo de juiste tools te kiezen. Daarna kan je je werknemers de juiste ondersteuning en opleiding bieden om ze optimaal te gebruiken. 

Weet goed dat werknemers pas ten volle profijt kunnen halen uit digitale oplossingen als ze goed begeleid worden in het gebruik ervan. Opleiding, e-learning, het uitwisselen van ervaringen en extra infosessies zorgen ervoor dat werknemers deze tools zo goed mogelijk gaan benutten. 

Zo vermijd je dat werknemers zich volledig verloren voelen bij het uitvoeren van een bepaalde taak, het vinden van een bestand of het delen van een map. 

 5. Vergeet het belang van persoonlijke ontwikkeling niet 

Een van de risico’s van hybride werken is dat het voor sommige werknemers kan leiden tot afstand en een gevoel van isolement. Zij voelen zich “vergeten” door hun bedrijf. 

Een antwoord hierop is tijd maken voor persoonlijke ontwikkeling. Ondanks de afstand is het daarom noodzakelijk om werknemers en managers te blijven helpen groeien, ook degenen die liever remote werken. 

Geef je werknemers tijd voor persoonlijke ontwikkeling. Zo biedt je perspectief en een toekomstplan. Als gevolg daarvan blijven je teams zich gewaardeerd voelen binnen je bedrijf, stimuleer je hun inzet én hun motivatie ten volle. 

 

Over de auteur

Sophie Henrion, Business Manager en Woordvoerder bij Protime

Delen