Best practices van mobiele toepassingen

20 november 2019 om 11:11 | 650 weergaven

©Gettyimages

[Corpoductie] Dagelijks komen er honderden nieuwe applicaties bij, ready for download. Hun nut is nu en dan wel twijfelachtig. Ontwikkelaars zitten met een uitdaging: de mobiele bedrijfsapp, die de gebruiker eerst dient te installeren, moet echt méér waarde bieden dan een bezoek aan de website.

We steken van wal met enkele statistische gegevens: er bestaan meer dan een miljard websites, ruim 2,6 miljoen Android-toepassingen en een dikke 2,2 miljoen iOS-toepassingen. Een standaardgebruiker heeft tussen de 60 en 90 toepassingen op zijn smartphone zitten. 3 van de 10 toepassingen worden binnen 30 dagen verwijderd.

 

Nut is doorslaggevend

Gebruikers houden meestal van esthetisch geavanceerde toepassingen. Toch is de enige reden om een toepassing niet binnen 30 dagen te verwijderen, het nut ervan! Een louter reclameapp, waarvan de informatie redundant, gemakkelijk te onthouden of via een andere weg te vinden is, zal niet lang meegaan. Het nut beslist als enige criterium over het behoud of de verwijdering van een app.

Wat zijn de doorslaggevende factoren die “nuttige” toepassingen bevoordelen? Esthetiek speelt een zeer belangrijke rol, maar ook andere ontwerp- en conceptuele elementen leiden tot acceptatie of afwijzing.

1.      Toegang: eerder een pincode dan een login?

Met de meeste nuttige toepassingen krijgt u toegang tot een bedrijfssysteem om een actie uit te voeren: een saldo bekijken, de activiteit controleren, betalen, in contact treden met de verantwoordelijke persoon, enz.

Als de vereiste loginprocedure al even moeizaam verloopt als op een webbrowser, zal de gebruiker zich hier snel aan ergeren. Zeker indien hij dit bij elke toegang tot de app opnieuw moet doen.

Tip: vervang gebruikersnamen en wachtwoorden door geavanceerde systemen, zoals Face Id, vingerafdruk of pincode.

2.      Doorverwijzing naar het web: tja …

Om tijd en budget te besparen, roept de app geen aan een functie gewijde interne pagina op, maar een webpagina die hetzelfde doet. Tja, waarom niet? Maar dan verdient de ergonomie van de smartphone wel de nodige aandacht: nu en dan een formulier invullen is op zich al saai, maar als dit regelmatig voorvalt, zal de gebruiker het al gauw beu zijn. Bovendien is de gevraagde informatie meestal al in het centrale systeem beschikbaar.

Tip: leg deze bestaande informatie automatisch voor en geef de gebruiker de kans die te wijzigen, indien nodig! Vermijd ook een veelvoud aan velden: niet alle schermen zijn 6 inch (of meer!) groot en oudere gebruikers hebben moeite met ingewikkelde toestanden.

3.      Gebruik de mogelijkheden van de smartphone

Het gebruik van biometrie om een applicatie te openen is niet de enige smartphone-functie die kan worden benut.

Tip: de camera is heel handig om documenten te digitaliseren, toegang te krijgen tot een QR-code of barcode, enz. Of zelfs om informatie van een website vlot naar de mobiele applicatie te sturen.

4.      Vergeet oudere of verziende gebruikers niet

Nieuwssites worden vooral door ouderen bezocht. De grootte van de letters en afbeeldingen is erg belangrijk: anders riskeert de gebruiker het scherm niet te kunnen lezen of begrijpen! Ook teksten en informatie die bedrijven verstrekken, zijn soms te dicht.

Tip: toon niet te veel informatie op een mobiel scherm en geef de gebruiker indien nodig de mogelijkheid om elementen te vergroten.

5.      Beperkte of volledige functionaliteit?

Om informatie te vinden of een of andere verrichting te doen, verkiezen steeds meer gebruikers de mobiele applicatie van een bedrijf boven de website. Verplicht ze dus niet om uw site op te roepen als ze hun smartphone willen gebruiken!

Tip: de gebruikers van de app moeten toegang krijgen tot de volledige functionaliteit van de site, ook al dient u ze nadien naar webpagina’s om te leiden. Het nut blijft van fundamenteel belang. Nut is belangrijker dan een mogelijk leesbaarheidsprobleem van uw webpagina’s op de smartphone.

Tot slot …

De mobiele applicatie is het nieuwe communicatiekanaal tussen bedrijf en smartphone-gebruiker. Ze vervult ergens de rol van een callcenter of verkoper. Wees dus voorzichtig met de informatie die u verstrekt (hoe meer, hoe beter). Help gebruikers deze goed te lezen/gebruiken en geef hen gerust een maximale toegang, volgens hun profiel.

 

Kostas Flokos is CEO van Upcom Group. Hij heeft, na 30 jaar ervaring, nog steeds een passie voor technologie en het gebruik ervan in dienst van de economie.

Upcom is als IT-bedrijf in verschillende Europese landen aanwezig, waaronder België. Het focust op digitale transformatie en uitgebreide interactie via mobiele toepassingen.

Verdere stappen: Wenst u dat een expert uw mobiele applicatie onderzoekt? Dat kan bij Upcom gratis tot eind januari 2020. Vul dit formulier in voor een afspraak.

 

Delen