Cabin3D: drie producten in drie dimensies

18 mei 2018 om 12:05 | 1460 weergaven

Jonathan Pauwels

Cabin3D beschikt over een beeldopnamesysteem om mensen in 3D te modelleren. Daarop berusten drie producten – Event, Studio en Fashion – respectievelijk voor evenementen, particulieren en de modesector. Een driedimensionaal drieluik, in feite.

 

3D printing wordt al jaren in de industrie gebruikt voor een heleboel – o.a. medische – toepassingen. De technologie doet nu ook stilaan haar intrede bij het grote publiek. Natuurlijk beschikken we nog niet allen over een 3D printer thuis, maar sciencefiction is het ook niet meer. En ondertussen groeit de belangstelling voor 3D modellering en printing. In deze context richtte Jonathan Pauwels eind 2015 Cabin3D op. “Cabin3D ontwikkelde beeldopnamesystemen waarmee personen in 3D kunnen worden gemodelleerd”, vertelt hij. “Het eerste product dat ik hierrond lanceerde, was bestemd voor de organisatie van evenementen. Aan ondernemingen die een evenement organiseren, bieden wij een innoverende beleving. Hierdoor ontstaat er tussen merken en publiek een sterke interactie, die meteen ook een ongewoon en doeltreffend marketing tool blijkt te zijn. Het merk wordt in relatie gebracht met een innovatie. De mensen die aan het evenement hebben deelgenomen, ontvangen hiervan een souvenir. Daardoor ontstaat een emotionele band met het merk.”

Cabin3D is actief in de Benelux en, via partners, ook in Frankrijk. “Het product richt zich specifiek tot B2B”, verklaart Jonathan Pauwels. “Wij overwegen ons eerst in Europa te ontwikkelen. Ik blijf trouwens prospecteren naar nieuwe partners.”

Naast deze service die zich tot eventbureaus en ondernemingen richt, benaderde Cabin3D de kledingsector met zijn product ‘fashion’. “Kledingwinkels kunnen op deze manier een nieuwe beleving bieden aan de klant. Wij zijn er met een ‘fysitale’ oplossing, een combinatie van de fysieke en digitale wereld. Vandaag ondergaan fysieke winkels een steeds toenemende concurrentie van het internet, maar e-commerce gaat op zijn beurt gebukt onder hoge volumes teruggestuurde artikelen. De persoon die in een computerbestand over een digitaal model van zichzelf beschikt, zal een kledingstuk kunnen passen zonder het werkelijk te doen. Dit zou een vermindering van de teruggestuurde artikelen positief kunnen beïnvloeden. En ook hier ontstaat er een band tussen de beleving in de fysieke winkel en wat verder gebeurt op internet.”

De 3D cabine beperkt zich echter niet tot evenementen en mode. Jonathan Pauwels ontwikkelde een derde toepassing die, in tegenstelling tot de andere twee die B2B-gericht zijn, zich eerder tot particulieren wendt. Dit product heet ‘Studio’ en dient om 3D figuurtjes te creëren, bijvoorbeeld van de leden van een gezin, huisdieren inbegrepen, van 15 tot 25 cm groot. “Het is de bedoeling een aantal 3D cabines op verscheidene plaatsen te installeren, waar mensen digitaal zullen worden gemodelleerd. Wat later zullen ze hun beeldje kunnen komen ophalen. Dit beeldje is zeer nauwkeurig en reproduceert de persoon tot in de kleinste details.”

Cabin3D had al talrijke figurines geproduceerd, waaronder uiteraard beeldjes van kleinkinderen om aan de grootouders te schenken. Maar van een verkooppunt was er nog geen sprake. Sinds afgelopen maand is het echter zover, met een eerste cabine in een winkel die souvenirs en design artikelen verkoopt in de Magdalenastraat, in hartje Brussel. In de komende maanden zouden anderen moeten volgen om op termijn een gans netwerk te vormen.

Om de ontwikkeling zowel in België als in het buitenland verder te zetten, is Cabin3D steeds op zoek naar investeerders en partners. De 3D-sector voor het grote publiek doet geleidelijk zijn intrede en begint zich te structureren. Met zijn ‘Studio’ product is Cabin3D van plan een rol te spelen op deze ontluikende markt. Zonder echter de andere twee dimensies van zijn strategie – Event en Fashion – te verwaarlozen, uiteraard. Het bedrijf is resoluut van plan om met dit drieluik het trio binnen te halen!

Informatie: www.cabin3d.com

Delen