Hoe scoort uw website beter in de resultaten van de zoekmachine?

16 mei 2018 om 13:05 | 1240 weergaven

©Thinkstock

Opvallen in de zoekresultaten is dé grote uitdaging voor uw onderneming. Want, ja hoor, meer dan 90% van de online bezoeken begint bij een zoekmachine en meer dan 65% van de kliks gaat naar de eerste vijf resultaten in de lijst.

 

En daar wringt het schoentje: kijk, uw website verschijnt helemaal niet op de eerste pagina van de resultaten. Het is meteen duidelijk dat heel weinig potentiële klanten hem zullen zien. Nu, een onzichtbare website (die dus niet op de eerste pagina van de resultaten staat) behaalt zijn doelstellingen niet (nieuwe klanten aankloppen, meer verkopen…). Conclusie: u zult dus uw plaats in de rangschikking moeten verbeteren door SEO – Search Engine Optimization.

 

De belangrijke elementen van SEO

In de afgelopen jaren onderging de zoekmachine van Google meerdere evoluties, met updates van het rangschikkingsalgoritme (sommige al belangrijker dan andere) en aanvullingen van de pagina’s die de zoekresultaten opleveren (SERP – Search Engine Research Pages). Deze elementen verstoorden de zoekresultaten nu en dan, maar de grondbeginselen van SEO zijn nagenoeg dezelfde gebleven. Zij vormen nog steeds de eerste analyse- en werkfase wanneer u de positionering van uw website in de zoekresultaten wil verbeteren. Een greep uit de belangrijkste elementen die een impact hebben op uw plaats in de rangschikking:

  • Het tekstgehalte: dit zijn de belangrijke woorden (sleutelwoorden) in de inhoud van uw website. Ze worden meestal gekozen in functie van de zoekopdrachten van de internetgebruikers die u wenst te bereiken. De optimalisering van een pagina bestaat erin zulke woorden, combinaties en synoniemen in de inhoud te laten voorkomen, weliswaar zonder overdrijving.
  • De Title-tag: als een pagina van uw website een Word document was, dan zou de Title-tag de naam zijn die u aan het bestand zou geven. Deze tekst verschijnt in het blauw in de zoekresultaten.
  • De Hn-tags: evenals in een Word document vertegenwoordigen de H1, H2…-tags de verschillende titelniveaus die u kunt gebruiken om een hiërarchie en segmenten te creëren in de inhoud.
  • De backlinks: historisch de eerste rangschikkingscriteria van Google. Backlinks zijn links op andere websites die doorverwijzen naar een of meerdere pagina’s op uw eigen website. Hoe meer uw pagina’s backlinks krijgen uit kwaliteitsvolle websites, hoe meer Google ze als populair beschouwt.

 

De lijst is zeker niet volledig. We zouden het ook kunnen hebben over de Meta Description tag, de Alt-tag voor beelden, enz. Het Google algoritme houdt rekening met meer dan 200 criteria om de resultaten van zijn SERP te rangschikken.

Meerdere technische en niet technische elementen beïnvloeden dus de kwaliteit van de plaats die uw website in de rangschikking krijgt. Als u hieraan sleutelt, wint u wellicht enkele plaatsen in de zoekresultaten.

Een andere factor moet echter voortaan uw SEO optimaliseringsstrategie sturen: de tevredenheid van de internetgebruiker. Het concept is eenvoudig: Google wil het beste resultaat leveren aan de internetgebruiker die iets opzoekt. Google levert aanzienlijke inspanningen om de intentie achter de zoekopdracht van de internetgebruiker te begrijpen. Daarom onderzoekt Google de relevantie van de inhoud van de aangeboden pagina’s. Als ook u op die manier te werk gaat, met de internetgebruiker centraal in uw SEO-strategie, dan bereikt u hoogstwaarschijnlijk een kwaliteitsvol publiek (namelijk mensen die belangstelling vertonen en gemakkelijker klant kunnen worden).

 

 

Meer weten? Leest onze thematische fiche:

https://www.retis.be/referencement/

 

Verdere stappen

Neem deel aan onze opleiding “Auditer et améliorer le référencement de votre site sur Google”, onder leiding van Damien Jacob, consultant en docent e-commerce, e-business en webstrategieën.

 Wanneer? Op 7 juni, van 9 tot 17 uur.

 Waar? Beci, Louizalaan 500, 1050 Brussel

 Informatie en inschrijvingen: Emilie Lessire – +32 2 643 78 11 – ele@beci.be

www.500.be

Delen