Consument niet te verleiden tot delen van persoonlijke betaaldata

17 december 2019 om 15:12 | 1060 weergaven

De beveiliging van betaaldata blijft problematisch. Slechts 20% van de Europese consumenten is bereid hun betaalgegevens te delen om een beroep te kunnen doen op andere diensten. Als ze dan toch overstag gaan, worden fintechs of de datagiganten op het web het minst vertrouwd. De voorkeur gaat uit naar de eigen bank. Dat blijkt uit een studie van Strategy&, PwC’s strategische adviestak.

ā€œVoorlopig verwachten we nog niet meteen een ā€˜big bangā€™ op de Belgische financiĆ«le markt. De consument heeft moeite om de vele voordelen van zoā€™n open banksysteem in te zien. Toch heeft het streven naar een open banksysteem het financieel landschap in Europa alvast drastisch hertekend. Steeds meer banken zetten in op digitale innovatie en gaan de samenwerking aan met niet-traditionele spelers, zoals fintechs en databedrijvenā€, legt Fernand Dimidschstein, Partner van Strategy& uit.

De Belgische consument gelooft ook niet meteen in een cashloze samenleving, al gebruikt hij smartphonebetalingen, die naar verwachting tot 68% zullen stijgen. Toch blijft zoā€™n 30% van de Belgen bezorgd over databescherming bij mobiele betalingen.

ā€œDe cijfers geven aan dat de consument uiteindelijk de eigen bank toch het meest vertrouwt met persoonlijke data. Open Banking kan alleen werkelijkheid worden als banken de wensen van hun klanten radicaal vooropstellen in hun dienstenaanbod.Ā Banken kunnen het verschil maken door technologie in te zetten om digitale betalingen net zo eenvoudig en transparant te maken als betalen met cash geldā€, besluit Fernand Dimidschstein.

InfoĀ : www.pwc.be

Delen