De Top 10 vaardigheden van de toekomst

Door  - 9 februari 2022 om 06:02 | 420 weergaven

Omdat de wereld voortdurend verandert, zijn de vaardigheden die bedrijven gisteren eisten, vandaag misschien van minder belang en morgen wellicht voorbijgestreefd. Welke bekwaamheden zullen in de toekomst het meest begeerd zijn? Met welke knowhow kun je je op de arbeidsmarkt onderscheiden? Hieronder vind je een lijst van de 10 vaardigheden die tijdens het laatste World Economic Forum naar voren werden geschoven.

Ontmoet elkaar op 15 februari vanaf 11 uur om de toekomst van werk te bespreken, virtueel en/of face-to-face. Meer info hier

Complexe problemen oplossen

Op het vlak van Big Data en kunstmatige intelligentie overtreffen computers steeds vaker de mens. Toch zijn machines nog niet slim genoeg om beslissingen te nemen en complexe problemen op te lossen. Het komt erop neer de situatie als Ć©Ć©n geheel te waarnemen, het probleem daarna in kleine schijfjes te hakken en het op die manier stap voor stap op te lossen. Een uiterst belangrijke vaardigheid is dat, die zich echter spontaan ontwikkelt door dagelijks werk en een authentieke levenservaring.Ā 

Kritisch denkenĀ 

Kritisch denken is cruciaal! Het berust op logica en redenering om een probleem in vraag te stellen, verschillende oplossingen te overwegen en de voor- en nadelen van elke aanpak af te wegen. Met kritisch denken ben je gewapend om innovatieve ideeƫn te verwezenlijken en de logische verbanden ertussen te begrijpen.

Creativiteit

Creativiteit is en blijft een onmisbare vaardigheid in de arbeidswereld en is zeker niet voorbehouden aan artistieke profielen. Machines versnellen het werk, dat klopt, maar creatief zijn ze niet. De creativiteit zit bij de persoon die de machine uitvindt. Als je erin slaagt ongelijksoortige informatie onderling te verbinden en je ideeƫn samen te voegen om er iets nieuws mee tot stand te brengen, dan ben je creatief. Toch bestaat er geen recept om dit talent te ontwikkelen. Het heeft te maken met nieuwsgierigheid, die langzaamaan moet worden aangescherpt.

People management

Elke koning heeft een koninkrijk nodig. En elke leider vertrouwt op een team om zijn doel te bereiken. Ongeacht je beroep en je functie moet je absoluut weten hoe je jezelf of je team kunt motiveren om de productiviteit op te krikken en aan de eisen te voldoen.

CoƶrdinatieĀ 

Het succes van een team hangt sterk af van de interne coƶrdinatie. Nu is het zo dat coƶrdinatie met andere mensen ā€“ die vaak ook anders denken ā€“ sterke communicatieve vaardigheden vereist, naast inzicht in de troeven en zwakheden van anderen, en het vermogen om met uiteenlopende persoonlijkheden samen te werken.

Emotionele intelligentieĀ 

Met emotionele intelligentie slagen we erin ons af te stemmen op de emoties van anderen. Hiermee kunnen we ons gedrag aanpassen aan de stemming van een collega, partner, familielid of zelfs aan onze eigen gevoelens. Om de emoties van anderen te kunnen beheersen, moet je dat eerst met je eigen gevoelens kunnen doen. Alleen dan kun je anderen beĆÆnvloeden en met hen samenwerken.Ā 

Beoordeling en besluitvorming

De behoefte aan deze vaardigheid zal nooit afnemen, aangezien ze wellicht de belangrijkste is ā€“ en in het bedrijfsleven in elk geval zeer geprezen. Het is niet alleen het vermogen om te oordelen en beslissingen te nemen, maar ook de aanleg om correct en trefzeker te beslissen. Om deze vaardigheid onder de knie te krijgen zijn alle andere nodig, o.a. kritisch denken, geduld, een goed waarnemingsvermogen en vooral moed.Ā 

De oriƫntatie van de dienstverlening

Wat zullen klanten in de toekomst willen? Wat zullen hun zorgen zijn? Anticiperen op de behoeften van potentiĆ«le klanten is een van de troeven om de concurrentie op afstand te houden. Kruip in de huid van je klanten en raad wat ze binnenkort leuk zullen vinden ā€“ voordat het zover is!Ā 

Onderhandelingstechnieken

Een gewenste overeenkomst zonder geschil bereiken, daar gaat het om in onderhandelingstechnieken. De meeste mensen slagen er niet in de overeenkomst te sluiten die zij wensen, bij gebrek aan de nodige vaardigheden. Nochtans moeten ook werknemers in zuiver technische beroepen blijk kunnen geven van intermenselijke bekwaamheden en kunnen onderhandelen met collega’s, managers, klanten enz.

Cognitieve flexibiliteit

Cognitieve flexibiliteit is de snelheid (en het gemak) waarmee je met verschillende denksystemen tegelijk kunt omgaan (bv. creatief, wiskundig, kritisch, enz.).

 

Over de auteur

Gaƫlle Hoogsteyn, Journalist gespecialiseerd in financiering, HR en ondernemerschap

Delen