Human Resources als driver van verandering na coronacrisis

5 december 2020 om 08:12 | 213 weergaven

Zonder enige voorbereiding moesten leidinggevenden in de coronacrisis plots virtuele teams aansturen. Bij hr-managers wordt veel op de deur geklopt om die opdracht in goede banen te leiden. Randstad goot de aanbevelingen in een reeks tips om teams vanop afstand te leiden.

Bij Randstad, bedrijf voor uitzendwerk en hr-diensten met hoofdkwartier in Sint-Agatha-Berchem, wijst de afdeling human resources op de noodzakelijke aanpassing van de stijl van het management. “De sleutels tot succesvol samenwerken vanop afstand zijn vertrouwen en een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid.

Innoveren en signalen opvangen

Het team van hr-director Kris Berckmans zweert bij korte communicatielijnen en regelmatig contact. “Dat is belangrijk om mensen gemotiveerd te houden. Je plant best dagelijks of toch enkele keren per week een virtueel teamoverleg.”

Tijdens die meetings moeten medewerkers uitgedaagd worden om blijvend te innoveren. Interactie en betrokkenheid moeten verhinderen dat die vergaderingen nog meer dan vroeger settings worden waarin mensen achterover kunnen leunen en genoegen nemen met de rol van observator.

In de zoektocht naar alternatieven voor face-to-face feedback moet extra aandacht gaan naar signalen.

Vanop afstand ben je vooral aangewezen op de stem en gelaatsuitdrukkingen.

Tijdens conference calls moet je letten op een ander woordgebruik, de snelheid waarmee iemand praat, de intonatie en gebaren.

Never waste a good crisis klinkt vandaag erg rauw. Maar die uitspraak wijst er wel op dat grote veranderingen vaak de motor zijn van innovatie.

Stroomversnelling

Randstad heeft veel opgestoken van Peter Hinssen, co-founder van Across Group, Nexxworks en Zembro. De coronacrisis is volgens de ondernemer een kantelpunt maar ook een stroomversnelling voor de relatie tussen bedrijven en hun werknemers. “Bedrijven ondergaan een digitale stresstest. Ze leren of ze nog kunnen functioneren in een wereld waarin digitaal de norm is.

In het nieuwe normaal wacht werkgevers een herziening van hun operationeel model: hoe gaan ze de output van hun mensen meten en hoe gaan ze hen belonen? “Uren presteren is een begrip uit het industriële tijdperk. Deze crisis maakt duidelijk dat prestaties draaien om de output van een werknemer.

In coronacrisis wordt hr volgens Hinssen cruciaal bij het veranderen van de bedrijfscultuur. “Human resources kan echt de driver van verandering binnen het bedrijf zijn. Inspireren en motiveren als motor van de herrijzenis van hr.

De crisis zal ook impact hebben op de toekomst van uitzendarbeid. “Ondernemingen moeten wendbaarder worden. Een bedrijf als Randstad kan een feniks worden omdat de nood aan flexibele arbeid zal toenemen.

Delen