Interview met Erik Schroeven van NKVK

3 november 2020 om 09:11 | 366 weergaven

België heeft veel meer te bieden dan gezellige “Manneke Pis met frietjes in de hand” – interview met Erik Schroeven van NKVK

Zakendoen met de buurlanden biedt vele voordelen en NKVK ondersteunt al bijna 120 jaar ondernemers die de grenzen van de Benelux overschrijden. Dit maakt  NKVK tot een van de oudste kamers van Europa.
Kennisoverdracht, netwerken, lobbyen, training en individuele begeleiding zijn vaste waarden. Als onafhankelijke ledenvereniging en uniek platform is  NKVK het netwerk voor ondernemers in de Benelux. NKVK werkt zoveel mogelijk samen met organisaties die het bedrijfsleven ondersteunen en de Nederlandse belangen behartigen. Met hun kantoren op hetzelfde adres (AV Louise, BXL) als de Brusselse Kamer van Koophandel (BECI), bieden zij ook flexkantoren, documenten van herkomst, personeelsrechtspraak en commercieel advies aan hun leden. Als u in Brussel bent, kunt u naar de Louizalaan komen of langs “The Holland House, dicht bij het Centrum van de Europese Unie.

Erik Schroeven begon met vele kilometers op de kilometerteller, internationale ervaring en een breed netwerk, bij de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) waar hij momenteel algemeen directeur is van deze NL Business Hub in België. Hier wordt hard gewerkt aan de introductie van Nederlandse ondernemers op de Belgische markt, wat talloze mogelijkheden biedt.

 

Wat doet NKVK?

Hoewel België en Nederland al enige tijd elkaars tweede handelspartner zijn, is België voor de assertieve Nederlander soms wat moeilijk te doorgronden. “Daar kom ik bij kijken,” zegt Erik, “om de Nederlandse ondernemer vertrouwd te maken met het mooie, Bourgondische Belgische ondernemingslandschap”.

Wat een vierkante stap in zijn commerciële carrière lijkt, bewijst Erik dat hij zich vergist, “al mijn functies draaien om relaties, waarbij het creëren van vertrouwen en verbinding centraal staat”. Zo omschrijft Erik ook de rol van NKVK; “Ons doel is om een zachte landing te maken voor bedrijven in de snelle, evaluatieve en onzekere wereld van vandaag. Al met al willen we meer richting geven aan de Benelux-samenleving van morgen – een digitale wereld van vertrouwen en verbinding”. Voor Erik, een echte Bourgondiër, staat het menselijke aspect centraal, “zoals u zich kunt voorstellen kunnen we nu niet veel evenementen organiseren en voeren we handelsbevorderende activiteiten uit in de context die ons vandaag wordt gegeven. Dat betekent regelmatig praten met leden en bedrijven, de juiste vragen stellen, goed luisteren en dan hetzelfde doen met een andere partner. Uiteindelijk matchen we deze twee partijen zodat ze er allebei iets uit halen “. Op deze manier heeft Erik al veel Nederlandse ondernemers, groot en klein, geholpen om succesvol zaken te doen met onze zuiderburen.

 

Delen