Mobiliteit in Brussel: buitenlandse inspiratie

Door Yves Kengen (Journaliste) - 11 juni 2019 om 09:06 | 699 weergaven

mobilité urbaine et péri-urbaine

De mobiliteit in Brussel was een van de belangrijkste thema’s tijdens de verkiezingen. Logisch, de mobiliteit in Brussel is voor verbetering vatbaar. Daarom willen we hier een aantal goede (of minder geslaagde) ideeën lanceren, die de stedelijke mobiliteit kan verbeteren. Ter inspiratie voor beleidsmakers en influencers.

De mobiliteit in Brussel beïnvloedt rechtstreeks het concurrentievermogen van onze ondernemingen. Telewerken is namelijk niet overal mogelijk en dus moeten veel werknemers nog altijd aanwezig zijn op de werkvloer. De overheid moet structurele oplossingen voorstellen voor een vlotte mobiliteit in Brussel.

Mobiliteit in Brussel kan beter!

Kunnen de recent aangelegde parkings zoals in Anderlecht soelaas bieden? Die liggen te dicht bij de stad, waardoor ze geen enkele invloed hebben op de eindeloze files richting Brussel. Die files verergeren bovendien ook de luchtverontreiniging in de stad.

Wat kan er beter met de mobiliteit in Brussel? Wij keken even naar het buitenland.

London: prioriteit aan de lage uitstoot

Amper twee weken na de lancering van een ultralage-emissiezone in het centrum van Londen, hebben burgemeester Sadiq Khan en de toezichthoudende overheid Transport for London (TfL) lage-emissie buszones aangelegd in de Londense voorsteden Lewisham, Stratford en Edmonton. Een eerste stap, want de hele vloot moet tegen 2020 aangepast zijn aan de strenge normen.

Vandaag beschikt de Britse hoofdstad al over een van de meest uitgebreide lage emissiezones voor bussen van gans Europa. Tegen de streefdatum zou 90 procent van de NOx uitstoot moeten verdwijnen en zouden alle enkeldekbussen van het ‘zero emission’-type moeten zijn.

De 9000 bussen van de Londense vloot (meerdere uitbaters), zouden dat ook tegen ten laatste 2037 moeten bereiken.[1] En vanaf volgend jaar rijden er twintig dubbeldekkers op waterstof. Een idee om de mobiliteit in Brussel te verbeteren?

De chip vervangt het ticket

Weg met Navigo in Parijs, Octopus in Hong-Kong, Oyster in Londen of Mobib in Brussel. Zij ruimen de plaats voor een universeel betalingssysteem van openbaar vervoer via uw ‘contactless’ bankkaart of uw smartphone met NFC functie. Dat staat voor Near Field Communication, een chip die instaat voor informatie-uitwisseling tussen twee uitgeruste apparaten.

Volgens ‘La Vie du Rail’ (maart 2019)[2] zullen operatoren met zulke systemen tussen tien en vijftien procent exploitatiekosten besparen. Ook de doorlooptijd tijdens de piekuren zal verbeteren omdat er minder tijd wordt besteed aan het valideren van een ticket. Passagiers zullen niet langer moeten vertragen om door het toegangspoortje te gaan, dat verloopt allemaal veel sneller in de toekomst. De chauffeurs zullen ook geen tickets meer verkopen aan boord, en dat verhoogt de commerciële snelheid.

Vertraging

Een snelle oplossing voor de mobiliteit in Brussel? Helaas, er kan wat vertraging op komen. Want bedrijven die op dit moment toegangspoorten en geldautomaten leveren, moeten natuurlijk hun huidige winstgevendheid behouden. En net zij moeten het materiaal leveren om deze technologische doorbraak te integreren. Een stevige investering is dus nodig.

Dat wordt een flinke uitdaging, want starters als Mybus, Atsuké, Airweb en andere staan daar niet op te wachten. De nieuwkomers bieden vandaag al doeltreffende oplossingen aan, waarvan sommige voor de openbaarvervoermaatschappij nagenoeg geen ontwikkelingskost inhouden. In Frankrijk hebben sommige starters al een partnerschap met de vervoerders gesloten.

Een voorbeeld is Gemalto, die samen met Orange, de RATP en de SNCF in de joint venture Wizway zitten. Deze gebruikt de Calypso-norm (die ook al aanwezig is in de Pass Navigo en de Mobib kaart) in combinatie met NFC technologie. Een vernuftig systeem aangezien reizigers meestal hun mobiele telefoon bij de hand houden.

Trein, soep en 400.000 ton fruit

400.000 ton verse producten dreigen het verkeer in Parijs in de soep te doen draaien. De transporteurs Roca en Rey beslisten om de treinen te schrappen die al dat voedsel transporteerden. Vrachtwagens zullen dus de verse groenten en fruit naar Parijs moeten brengen. De reden? Roca en Rey hebben hun vloot van 82 gekoelde spoorwegwagons niet regelmatig vernieuwd. En die investering van 20 miljoen euro is nu niet rendabel meer, beweren ze.

De verontwaardiging van de groothandelaars in Rungis en van de milieuactivisten werpt nu wel tijdelijk zijn vruchten af. Op vrijdag 17 mei kondigde het Franse Ministerie van Verkeer aan dat de trein die fruit en groenten vervoert tussen Perpignan en Rungis ook na de maand juni zal blijven rijden.

Er wordt nu gezocht naar een oplossing in afwachting van de aanleg van een snelle spoorlijn tussen Barcelona, Perpignan en Rungis, tegen 2022. Hierbij zouden volledige vrachtwagens op de trein worden gezet om vlakbij hun eindbestemming weer op de baan te gaan voor “the last mile”.

In het land van de gastronomische keuken zou koning Henri IV dit misschien hebben gerechtvaardigd met een “Rungis vaut bien un train”…

Door Yves Kengen, journalist

[1] https://www.intelligenttransport.com/transport-news/78893/tfl-low-emission-bus-zones/

[2] https://www.ville-rail-transports.com/dossiers/la-revolution-billettique/, betalend artikel

Delen