“Parkings bouwen om Brussel te ontlasten”

30 augustus 2018 om 12:08 | 1191 weergaven

[PUBLIREPORTAGE]

Als CEO van het Belgische Interparking presenteert Roland Cracco zijn projecten voor een betere mobiliteit in Brussel.

Hoe zou u de activiteiten van Interparking samenvatten?

Het Belgische Interparking werd opgericht in 1958 en beheert het parkeren in steden. Onze groep is actief in negen Europese landen: België, Frankrijk, Nederland, Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Polen en Roemenië. We zijn aanwezig in 350 Europese steden en beheren er 900 off- en on-street vestigingen. We hebben meer dan 2.500 mensen in dienst binnen de groep en creëerden de parkeerschool, die onze teams opleidt, van de vakman tot en met de park manager.  Wij zijn eigenaar van een derde van onze oppervlakten. Het tweede derde bestaat uit erfpacht of concessies, en het laatste uit huur- en beheercontracten.

Interparking zet zich in om de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te verminderen. Met welke middelen gebeurt dit?

De Interparking groep is de eerste parkingbeheerder die C02-neutraal gecertificeerd werd. De installaties in onze parkeergarages werken op groene stroom. We verminderen het elektriciteitsverbruik dankzij LED-verlichting en hebben onze ventilatiesystemen uitgerust met motoren die weinig verbruiken. We doen een beroep op een intelligent besturingssysteem met vermogenregeling. Daarnaast compenseren we wat niet gereduceerd kon worden door steun te bieden aan ‘groene projecten’, zoals het Wanrou-project dat in Afrika kookfornuizen produceert en verdeelt. Deze gebruiken veel minder hout en bestrijden dus de ontbossing.

Kan de ontwikkeling van parkeergarages de mobiliteit in Brussel verbeteren?

Absoluut. 30% van de voertuigen die u op straat ziet, zijn op zoek naar een parkeerplaats. Door parkeergarages aan te leggen, halen we auto’s van de openbare weg. Een concreet voorbeeld: een parkeergarage met 500 plaatsen vertegenwoordigt 2,5 kilometer file minder op de openbare weg. De aanleg van een parkeergarage buiten de straat geeft dus vooral meer openbare ruimte aan voetgangers en fietsers.

Welke grote projecten ontwikkelt u de komende maanden in Brussel?

We bouwen een parking in de buurt van de Brabantstraat in Schaarbeek, één van de drukste handelsstraten van België. Ook voorzien we de bouw van een parkeergarage bij de Zavel. Sommige Brusselse wijken beschikken nog niet over grote parkeerplaatsen. Ik denk daarbij aan het Brugmannplein en de Kasteleinwijk in Elsene. In Brussel beheert Interparking ongeveer 15.000 parkeerplaatsen, wat volgens dezelfde berekening neerkomt op ruim 75 kilometer wagens  die niet meer op de openbare weg staan of rijden.

Vindt u het nodig om parkeergarages te bouwen aan de rand van Brussel?

Nee. We oordelen dat een persoon die van Luik naar Brussel reist, na een uurtje rijden niet op een paar kilometer van de hoofdstad zal stoppen. België is te klein om een dergelijke configuratie te overwegen. Wij pleiten eerder voor de aanleg van intermodale parkings aan stations als Waver, Aalst of Ninove, zodat pendelaars de trein kunnen nemen. Laten we er ook op wijzen dat het aantal voertuigen per inwoner in Brussel niet is toegenomen. In feite bestaat de wil om het aantal rijstroken te verminderen. Als de toegang tot de stad wordt versperd, moet voor alternatieve vervoersmiddelen worden gezorgd, anders verstikt de economische activiteit van de stad.

U biedt de Pcard+ aan in enkele honderden parkeergarages. Wat zijn de voordelen ervan?

Deze kaart geeft u toegang tot onze parkings én bepaalde voordelen. U geniet ’s avonds een vaste prijs (max. 3 euro in Brugge, 5 euro in Brussel en Antwerpen …). Deze kaart geeft u ook kortingen op de luchthaven van Zaventem, is compatibel met de MIVB-netwerken en binnenkort met de TEC- en De Lijn-netwerken. We willen de Pcard+-diensten ook aanvullen met toegang tot de spoorwegen. Pcard+ is een groot succes bij bedrijven en zal binnenkort beschikbaar zijn in de negen Europese landen waar Interparking aanwezig is.

 

Informatie: www.interparking.be

Delen