De keuze van een doelmarkt voor de export van producten, en dan vooral voedingsmiddelen, hangt af van factoren zoals de vraag naar ingevoerde voedingswaren in een bepaald land, de lokale regelgeving voor dergelijke producten en dranken, en de distributie en logistiek ter plaatse. Hoe kom je aan deze informatie, die niet altijd toegankelijk is, zeker voor KMO’s? Gericht marktonderzoek kan exporteurs helpen de markten met het hoogste potentieel te kiezen.
Sinds 2019 publiceert de Europese Commissie marktonderzoeksrapporten over voedingsmiddelen en dranken in verschillende landen buiten de EU.
Deze marktstudies beschrijven de voorwaarden en vereisten voor de export van agrovoedingsproducten naar bepaalde landen. Ze zijn vooral nuttig voor KMO’s en zijn gratis beschikbaar.
Deze rapporten bevatten de volgende belangrijke informatie voor elk betrokken land: een economische analyse van het land, een focus op de voedingsmiddelen- en drankenmarkt, de vraag naar geïmporteerde producten, een SWOT-analyse, wet- en regelgeving voor voedingsmiddelen en dranken, distributie en logistiek op de lokale markt en gedetailleerde gegevens voor bepaalde soorten producten.
Tot nu toe zijn er marktonderzoeksrapporten beschikbaar voor 24 landen buiten de EU. Die lijst hiervan vind je hieronder:
Zuid-Afrika, Canada, Saoedi-Arabië, Noorwegen, Zwitserland, Japan, Verenigd Koninkrijk, Rusland, Turkije, Mexico, Peru, China, Indonesië, Australië, Verenigde Staten, Thailand, Maleisië, Vietnam, Singapore, India, Colombia, Verenigde Arabische Emiraten, Zuid-Korea, Egypte.
Deze gedetailleerde verslagen geven je alle informatie die je nodig hebt om specifiek voor jouw product marktonderzoek uit te voeren in je doellanden, onder de best mogelijke omstandigheden.
De rapporten voor de 24 landen zijn hier beschikbaar. Als je advies wenst over export naar deze landen, of als je in contact wilt treden met lokale bedrijven, contacteer dan je Enterprise Europe Brussels expert bij BECI. |