Brusselse ondernemers : normalisatie na verplicht telewerk moet vroeger op de politieke agenda

11 mei 2021 door

Het overlegcomité van vandaag heeft de cultuursector, de fitnesszalen, sauna’ssportclubs en de evenementensector nieuwe perspectieven gegeven. Prima! Ook de Horecasector kijkt nu halsreikend uit naar juni om consumenten binnen te mogen ontvangen. Terrasjes, cafés en restaurants, cultuur en sport, grote festivals en handelsbeurzen, buitenlandse reizen staan nu hoog op de agenda. Nu is de tijd rijp om ook het telewerk naar normale proporties terug te brengen. Waarom ook niet starten op 9 juni met een gefaseerd Back to Work plan?

De Brusselse werkgevers juichen de maatregelen na het overlegcomité vandaag uiteraard goed, maar betreuren dat een versoepeling voor het verplicht telewerk nog niet aan bod is gekomen op het overlegcomité. Olivier Willocx, CEO van Beci verduidelijkt: Ik hoor wel dat er sprake is om vanaf juli over te gaan naar een regime van sterk aanbevolen telewerk, maar dit is too little too late, niet alleen voor de Brusselse ondernemers maar ook voor het welzijn van de 732.000 werknemers en zelfstandigen in het Brussels Gewest!”.

De Coronacijfers evolueren goed, het aantal besmettingen daalt, de vaccinatiecijfers evolueren gestaag naar de vooropgestelde 70 % – ook in Brussel!  en de bovengrens van 500 Covid patiënten in de ziekenhuizen wordt haalbaar. Binnenkort mogen we thuis opnieuw volk ontvangen, evenementen binnen met 100 personen, buiten zelf met 400, maar opnieuw enkele dagen per week naar het werk gaan nog niet?

Wanneer er pas begin juli een signaal zou komen dat gaan werken opnieuw mag, binnen strikte voorwaarden weliswaar, maar dat telewerk nog steeds sterk aanbevolen wordt, betekent dit concreet dat werknemers pas na de vakantie- of zomerperiode in staat zullen zijn om af te kicken van het verplichte telewerk. Dat zou nefast zijn voor het mentale welzijn van onze werknemers en voor de economische relance waar iedereen zo naar uit kijkt.

Beci vraagt daarom het telewerk meteen hoog op de politieke agenda te plaatsen, zodat er nog vóór de zomerperiode sprake kan zijn om het thuiswerk naar aanvaardbare proporties terug te brengen. Olivier Willocx : “Dat verloopt best progressief en volgens een stappenplan waarbij proefprojecten bij een aantal ondernemers garant kunnen staan voor een breed draagvlak. Maar betrek ons bij het overleg!”

Net zoals Horecauitbaters, winkeliers zijn de Brusselse werkgevers best in staat om beperkende maatregelen en criteria te hanteren en te doen respecteren! Zij zijn vragende partij om snel in dialoog te gaan voor een gefaseerd en gecontroleerd “Back to Work” plan. Liefst ook vanaf 9 juni.

BECI 11 mei 2021