17 mei 2019 door
De acties van de luchtverkeersleiders zijn nefast voor de Brusselse economie

De acties van de luchtverkeersleiders dreigen niet alleen Brussels Airport in diskrediet te brengen, maar zijn ook nefast voor de Brusselse economie en de betrouwbaarheid van Brussel als Europese Hoofdstad en Internationale Hub.

“Het is nu wel genoeg geweest, na alle acties die er de voorbije periode al zijn geweest. Wij verwachten dat de toegang tot de Brussel niet geblokkeerd wordt. Wij werden gisteren echter opnieuw geconfronteerd met onaangekondigde acties met een zware impact op het economische leven, voor het toerisme en voor de reputatie van Brussel als Europese Hoofdstad en Internationale Hub”, zegt Olivier Willocx, gedelegeerd bestuurder van BECI.

De acties van de voorbije weken creëren een imago van onbetrouwbare luchthaven. Duizenden passagiers hebben door de acties hun aansluitende vlucht op Brussels Airport gemist, ook gisteren weer. Op elke luchthaven missen passagiers wel eens hun connectie, maar de systematiek waarmee dit nu bij ons gebeurt, ontgaat passagiers en reisbureaus over de hele wereld niet. Als de situatie nog langer aanhoudt, zullen zij Brussel als eind- of tussenbestemming in de toekomst mijden.

Ook voor cargo zullen maatschappijen, verzenders en logistieke bedrijven onze luchthaven beginnen te mijden. Vrachtvluchten verplaatsen naar een andere luchthaven, of vracht laten toekomen op een andere luchthaven is zeer snel gebeurd. Het risico op het verlies van luchtvaartmaatschappijen en klanten is voor Brussels Airport erg groot. Dit heeft uiteraard een rechtstreekse impact op de tewerkstelling. Jobs zijn hier steeds meer in gevaar.

Skeyes heeft de verplichting om een luchtverkeersleidingsservice te verlenen binnen het monopolie dat ze van de Staat heeft verkregen. Dit doen de organisatie niet meer op continue basis sinds 14 februari en donderdag was daar weer een voorbeeld van.

BECI dringt er op aan dat alle betrokken partijen binnen Skeyes ervoor zorgen dat de acties stoppen en dat er opnieuw een betrouwbare dienstverlening wordt gegarandeerd voor de businesslieden, toeristen en luchtvaartmaatschappijen die Brussel als bestemming kozen.

BECI 17 mei 2019