Een economsiche heropstart is alleen mogelijk in een veilige omgeving: Beci vraagt aan de bevoegde overheden de nodige stappen te nemen

9 juni 2020 door

Aan de vooravond van een nieuwe fase van versoepelingsmaatregelen om uit de coronacrisis te komen, werd er in Brussel een manifestatie van 10.000 personen gedoogd, dewelke na het officiële gedeelte uitmondde in geweld met plunderingen en schade aan handelszaken.

Net nu Brussel zich opmaakt voor de economische relance na de lockdwonperiode, wanneer het Brussels Gewest 7 miljoen euro vrijmaakt om toerisme in Brussel te promoten, komt er vanuit Brussel het tegenovergestelde signaal.

“Het imago van Brussel is van onschatbaar belang willen we op korte en middellange termijn de Brusselaars, Belgen en buitenlandse toeristen aanmoedigen Brussel te bezoeken om zo de HoReCa, handelszaken en culturele instellingen het broodnodige zuurstof te geven. Een dure marketingcampagne lanceren om Brussel als bestemming te promoten en dat bezoekers kan gerust stellen, heeft geen effect indien het imago van Brussel als gastvrije en veilige stad niet kan worden gegarandeerd.”, stelt Olivier Willocx, CEO Beci.

Het imago van Brussel als veilige stad heeft dit jaar reeds meerdere malen een deuk gekregen. In de maanden april en mei waren er rellen in Anderlecht, Schaarbeek, Molenbeek en Sint-Gillis. Dit heeft niet enkel een negatieve impact op het potentieel aan toerisme, op de inwoners van deze gemeenten, maar ook op de wil van handelaars om nog langer actief te zijn in Brussel.

De pandemie van het coronavirus maakt het een uitdaging om het hoofd boven water te houden voor de vele handelszaken in Brussel, een periode van sociale onrust dat gepaard gaat met geweld heeft Brussel niet nodig.

“Beci dringt dan ook aan dat de Brusselse overheid de nodige stappen onderneemt om de grieven aan te pakken die ten grondslag liggen van de recente onrust in Brussel, om streng op te treden bij geweldadige incidenten en plunderingen, een beleid van nultolerantie te hanteren bij geweld tegen de politie en om de nodige stappen te nemen om het verslechterde ondernemersvertrouwen te herstellen”, verklaart Olivier Willocx.

Beci vertegenwoordigt twee derde van de tewerkstelling in Brussel en meer dan 35 000 ondernemingen, waaronder de handelszaken die gisteren geïmpacteerd en beschadigd geraakten tijdens de rellen die plaatsvonden na het officiële gedeelte van de manifestatie.

Newsletter Générale - Article

• Blijf altijd op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
BECI 9 juni 2020