Buffl: een betere kijk op innoveren

4 januari 2020 door
BECI Community

Ongeveer driekwart van alle producten die op de markt komen, zijn geen succes. Hoe dat komt? Omdat bedrijven veel te vaak iets maken waar niemand op zit te wachten. De scale-up  Buffl geeft ondernemingen elektronische tools om gemakkelijker aan marktonderzoek te doen.  

 

Bedrijven worstelen met het uitvoeren van goed marktonderzoek. Marktonderzoeksbureaus zijn te duur of de antwoorden die ze op hun vragen binnenkrijgen zijn niet relevant. Bijvoorbeeld omdat de juiste doelgroep niet werd ondervraagd of omdat de vragen niet op een correcte manier werden gesteld. Bovendien wordt niemand graag lastiggevallen om aan marktonderzoek mee te werken. Bedrijfsleiders doen daarom nog te veel een beroep op het “buikgevoel” wanneer ze aan een nieuw product beginnen of een nieuwe dienst willen ontwikkelen, zegt Dennis De Clercq. Om dat probleem op te lossen, richtte hij bijna twee jaar geleden met enkele vrienden het bedrijf Buffl op.  

 “Buffl is een online tool waarmee bedrijven vragen kunnen stellen aan specifieke of willekeurige profielen over hun veronderstellingen, ontwerpbeslissingen, problemen van hun doelmarkt, producteigenschappen, legt Dennis uit. “Dat kunnen open  of multiple choice-vragen zijn of ze kunnen bijvoorbeeld meningen rangschikken. Het is ook mogelijk om feedback te vragen op foto’s, filmpjes, websites of je kunt gebruikers foto’s en video’s laten opnemen. Een klant kan in real time zien wie wat heeft geantwoord en bepalen wanneer het onderzoek voldoende inzichten heeft gegeven.”  

 De antwoorden komen van een panel van ongeveer 10.000 mensen die de Buffl-app op hun telefoon hebben staan. Dat panel wordt ook voortdurend uitgebreid. “We zien dat ongeveer veertig procent van hen meewerkt om informatie over nieuwe producten te krijgen”, zegt Dennis. “Dat zijn mensen die het fijn vinden om hun feedback over een product ook daadwerkelijk gerealiseerd te zien. Ongeveer dertig procent doet het voor de prijzen en vouchers die ze kunnen krijgen wanneer ze meedoen aan marktonderzoek. Zo beloont Buffl het panel voor hun tijd en inspanning. Dan is er nog een grote groep voor wie het een combinatie van die twee is. De kleine rest zijn vaak vrienden en familieleden. 

 Zowel bij starters, kleine ondernemingen als grote bedrijven is het vaak lastig om feedback van klanten mee te nemen in een innovatietraject, zegt Dennis. Buffl is een goede tool om na te gaan of er wel een probleem is dat opgelost moet worden. Het klinkt gek, maar daar loopt het heel vaak al fout. Bedrijven denken dat er iets “leeft” in de markt, al is dat heel vaak niet zo, of slechts bij een kleine doelgroep. Wij stellen de vragen die bedrijven niet meteen durven te stellen.”  

 Momenteel verdelen Dennis en zijn collega’s ongeveer de helft van hun tijd aan het samenwerken met klanten aan onderzoeken en de helft aan consulting. “Die consultingactiviteiten willen we laten dalen naar twintig procent in 2020, zegt hij. “Wij willen bedrijven op den duur alle tools in handen geven, zodat ze hier zélf mee aan de slag kunnen. Door validatie als een fundamenteel aspect van innovatiestrategie te zien, wordt de kost van falen véél goedkoper en het risico op het lanceren van nutteloze producten en diensten lager.”  

 Buffl heeft momenteel zes mensen in dienst. Zes extra aanwervingen staan gepland voor 2020. “De volgende stap in het proces is dat we ook de verwerking van alle data gaan automatiseren”, zegt Dennis. “Zodat je dure datawetenschappers eruit kunt halen en alle resultaten snel uit de computer rollen.” 

 Info : https://landing.buffl.be/ 

 

Invest in starters 

Zeker doen: sluit u aan bij de gemeenschap van investeerders om jonge innovatieve ondernemingen in Brussel te steunen! 

  • U draagt bij tot de economische ontwikkeling van Brussel 
  • U diversifieert uw beleggingen 
  • U geniet fiscale voordelen dankzij de “tax shelter” voor starters 

Hier moet u zijn: starters@beci.be  

www.beci.be/starter  

  

 

 

 

BECI Community 4 januari 2020
Deel deze post
Archiveren